Gastro other

ניתוח בריאטרי עשוי להיות אופציית טיפול חיונית להשמנה חמורה (N Engl J Med)

על פי תוצאות 10 שנות מחקר פרוספקטיבי הפורסם בגיליון האחרון של New England Journal of Medicine, ניתוח בריאטרי היא אופציה חיונית לטיפול בהשמנה חמורה.

אובדן משקל קשור לשיפור בזמן קצר ומניעת סיכונים מטבולים וקרדיווסקולרים, אך לא ידוע אם יתרונות אלו נמשכים לאורך זמן.

המחקר עקב אחר נבדקים שמנים אשר עברו ניתוח קיבה ונבדקי ביקורת שמנים אשר קיבלו טיפול קונבנציונלי. החוקרים מציגים נתוני מעקב של 4,047 נבדקים אשר נרשמו למשך שנתיים לפחות ו-1,703 נבדקים אשר השתתפו במשך 10 שנים לפני ינואר 2004. הגיל הממוצע היה 48 שנים, ו-BMI ממוצע היה 41. אחוז המעקב של בדיקות מעבדה היה 86.6% בשנתיים ו-74.5% במשך 10 שנים.

בקבוצת הביקורת היתה עליה של 0.1% במשקל, וירידה של 23.4% נצפתה בקבוצת המחקר (P < .001) לאחר שנתיים; 1.6% ו-16.1% ירידה בהתאמה לאחר 10 שנים (P < .001). לאורך המחקר, הכנסת אנרגיה היתה נמוכה יותר, והיחס בין נבדקים פעילים גופנית היה גבוה יותר בקבוצת המחקר לעומת הביקורת.

בהשוואה לקבוצת הביקורת, לקבוצת המחקר היו אחוזי החלמה טובים יותר בשנתיים וב-10 שנים מסוכרת, היפרטריגליצרידמיה, רמות נמוכות של HDL, יתר לחץ דם והיפראוריצמיה. עם זאת, החלמה מהיפרכולסטרולמיה היתה זהה בשתי הקבוצות. לקבוצת המחקר היו אחוזי הישנות נמוכים יותר בשנתיים וב-10 שנים של סוכרת, היפרטריגליצרידמיה והיפראוריצמיה, אך לא היו הבדלים בין הקבוצות בהישנות היפרכולסטרולמיה ויתר לחץ דם.

שינויים במשקל ובגורמי סיכון היו טובים יותר בנבדקים אשר עברו ניתוח מעקף קיבה לעומת אלו שטופלו ע”י גסטרופלסטיה vertical-banded.

המגבלה העיקרית במחקר היא חוסר האקראיות.

בהשוואה לטיפול קונבנציונלי, נראה כי ניתוח בריאטרי הינו אופציה חיונית לסובלים מהשמנה חמורה, אשר תוצאותיו הן אובדן משקל לטווח ארוך, שיפור אורח חיים, וחוץ מהיפרכולסטרולמיה, שיפור בגורמי הסיכון שהיו גבוהים בערך הבסיס. העובדה כי לא כל גורמי הסיכון הקשורים להשמנה השתפרו בעקבות ירידה ממושכת במשקל מחזקת את חשיבות קבלת נתונים לטווח ארוך הנוגעים להשפעות אובדן משקל על תמותה כללית ועל אחוזי הישנות של אוטם שריר הלב, שבץ וסרטן.

במאמר נוסף, תהו כותביו אם ניתוח בריאטרי הוא פתרון מהיר או פיתרון לטווח ארוך.

ההדגמות של יתרונות לטווח ארוך של ניתוח בריאטרי מעודדות אך צריכות להיבדק בהקשר רחב יותר. עליה בשכיחות של השמנת יתר לא רק במבוגרים כי אם גם בילדים ומתבגרים- ואכן, ניתוח בריאטרי נשקל כעת כטיפול בילדים- מצביעה על הצורך הדחוף להשיג התערבויות מניעתיות יעילות, המתחילות בשלב מוקדם בחיים, לשפר הרגלי תזונה ולהעלות פעילות גופנית.

ניתוח בריאטרי הוא נכון להיום הגישה המצליחה ביותר ל”הצלת” חולים עם השמנת יתר חמורה ומניעת או הפיכת התפתחות מחלות חמורות הקשורות להשמנה. תהיה זו אפילו הצלחה גדולה יותר להפוך טיפולים אלו ללא נחוצים.

N Engl J Med. 2004;351:2683-2693, 2751-2753

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה