Gastro other

מתן basiliximab יחד עם tacrolimus מפחית את הדחיה ומעלה את ההישרדות במושתלי כבד (Transplantation)

מחקר פרוספקטיבי שפורסם לאחרונה מוצא כי מתן basiliximab במסגרת מתן טיפול מדכא חיסון המבוסס על tacrolimus יעיל בהפחתת שכיחות הדחיה התאית האקוטית (ACR) ובשיפור שיעור ההשרדות ללא ACR לאחר השתלת כבד אורטוטופית (OLTx), מבלי להגדיל את שכיחות תופעות הלוואי או הזיהומים.

החוקרים כותבכים כי אינדוקציה באמצעות נוגדנים מונו-קלונלים למניעת ACR מאפשר הימנעות מתופעות לוואי רבות הקשורות במתן נוגדנים פולי-קלונלים. הם מסבירים כי basiliximab , נוגדן מונו-קלונלי כימרי המכוון נגד שרשרת אלפא של  interleukin 2 receptor, CD25, נבדק באופן נרחב כטיפול אינדוקטיבי במושתלי כליה, בעיקר במסגרת טיפול המבוסס על cyclosporine.

בכדי לבדוק את יעילות ובטיחות מתן basiliximab, ניתחו החוקרים 50 מקרי OLTx עוקבים (47 תרומות מגופות, 3 תרומות מתורמים חיים, גיל ממוצע 49.78 שנים, 35 מהתורמים היו גברים). 21 מהחולים סבלו משחמת הקשורה לזיהום בוירוס צהבת C.

מנה של 20 מ”ג basiliximab יתנה לכל החולים בפרפוזיה הכבדית וביום הרביעי לאחר ההשתלה, ולאחריה ניתן tacrolimus במינון של 0.15 מ”ג לק”ג משקל גוף ליום במסגרת טיפול מסוג tapered ב-methylprednisolone.

שיעור השרידות האקטוארי של החולים כעבור שנים עמד על 88%, עם שיעור שרידות של 75% של השתל. אובדן השתל התרחש בתשעה חולים (18%), ולאחר מכן בוצעה השתלה נוספת. 4 מקרי מוות התרחשו בשל כשלון מאוחר בקליטת השתל. שני מקרי מוות נגרמו בשל ספסיס שהופיעה ב-12 מהחולים (24%).

במהלך תקופת המעקב (257.37 ± 799.89 ימים), לא הופיעו אפיזודות ACR ב-44 מהחולים (88%), אפיזודה אחת התרחשה ב-5 מהחולים (10%), ובחולה אחד (2%) התרחזו 3 אפיזודות. שיעור ה-ACR הממוצע היה 0.21 ± 0.15 אפיזודות לחודש. ההסתברות להעדר דחיה היתה 75% בתוך 3 חודשים.  

לדברי החוקרים, שיעור ה-ACR של 12% במהלך 3 שנים מראה עדיפות על שיעור הדחיה של 38% במהלך שנה אחת שדווח לאחרונה במחקר אחר, כמו גם על שיעור שחיה של 42.5% במהלך שנה אחת שדווח במחקר נוסף. הם מציינים כי ההבדל אפילו יותר דרמטי כשהתוצאות משוות למחקר שבו התקבלו שיעורי דחיה של68% ושל 40.5% במהלך שנה אחת במתן סטרואידים ו-tacrolimus בארצות הברית ובארופה.

ב-9 (42%) מהחולים שנמצאו חיוביים לזיהום HCV הופיעה הישנות של הזיהום במהלך תקופת מעקב בת 3 שנים. החוקרים מסבירים כי תוצאה זו עדיפה על תוצאות שהתקבלו במחקר אחר וכי תוספת ה-basiliximab לטיפול מדכא החיסון הבסיסי במחקר זה לא העלה את שיעור הישנות זיהומי ה-HCV. הם מציינים כי ממצא זה רלונטי שכן בחולים זבהם מתרחשת הישנות של הזיהום נצפית שכיחות מוגברת של זיהומים מאוחרים, בעיקר כתוצאה מפתוגנזה הקשורה בדיכוי החיסון התאי.

basiliximab נסבל היטב ולא הופיעו תופעות לוואי הקשורות לאינפוזיה בקרב החולים. לא התרחשו זיהומי cytomegalovirus  או הפרעות לימפו-פרוליפרטיביות לאחר ההשתלה.

החוקרים כותבים כי מודגם ש-basiliximab יעיל בהפחתת מספר אפיזודות ה-ACR ובהגדלת הסבירות להעדר דחיה לאחר OLTx, דבר שעשוי להוביל לתוצאות משופרות בטווח הארוך. הם מוסיפים כי השימוש ב-basiliximab נמצא בטוח ולא העלה את פרופיל תופעות הלוואי או את שיעור הזיהומים.

הם מציינים כי דרוש מחקר נוסף וכי בהתבסס על הממצאים הם מאמינים כי ראוי לבחון מתן טיפול מדכא חיסון ללא סטרואידים המבוסס על tacrolimus ו-basiliximab במושתלי כבד מבוגרים, יחד עם מתן תשומת לב מיוחדת להישנות זיהומי HCV בתת-קבוצה זו של חולים.

Transplantation. 2004;78(6):886-891

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

  • משלב Bulevirtide עם Peginterferon Alfa-2a עדיף על Bulevirtide לבדו כנגד זיהום כרוני בהפטיטיס D (מתוך N Engl J Med)

    משלב Bulevirtide עם Peginterferon Alfa-2a עדיף על Bulevirtide לבדו כנגד זיהום כרוני בהפטיטיס D (מתוך N Engl J Med)

    משלב Bulevirtide במינון 10 מ”ג עם Peginterferon Alfa-2a עדיף על Bulevirtide במינון 10 מ”ג בלבד בטיפול בחולים עם זיהום כרוני בנגיף הפטיטיס D (HDV, או Hepatitis D Virus) כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine. במחקר בשלב 3, טיפול מונותרפי ב- Bulevirtide הוביל לתגובה נגיפית בחולים עם זיהום כרוני […]

  • בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-DDW)

    בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (מתוך כנס ה-DDW)

    בנשים עם מחלת כבד אוטואימונית ייתכן סיכון מוגבר לסיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-Digestive Disease Week. באופן ספציפי יותר, תעד סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם בנשים עם דלקת כבד אוטואימונית (Autoimmune Hepatitis) ודלקת ראשונית של דרכי המרה (Primary Biliary Cholangitis). החוקרים השלימו מחקר עוקבה רב-מרכזי, רטרוספקטיבי, […]

  • האם הנקה בינקות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום בבגרות? (Clin Gastroenterol Hepatol)

    האם הנקה בינקות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות סרטן מעי גס ורקטום בבגרות? (Clin Gastroenterol Hepatol)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology עולה כי במבוגרים אשר ניזונו מהנקה בינקות ייתכן סיכון מוגבר לאבחנה של סרטן מעי גס ורקטום בבגרות, כולל במבוגרים צעירים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על החשיבות של גורמי חשיפה במהלך ההיריון ובשלב מוקדם במהלך החיים ובין הסיכון להתפתחות סרטן מעי […]

  • מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעצירות (Clinical Gastroenterological and Hepatology)

    מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לעצירות (Clinical Gastroenterological and Hepatology)

    צריכת מזון אולטרה-מעובד ומזון מלווה בסיכון מוגבר להופעת עצירות ואילו צריכת מזון מעובד מינימאלית מלווה בסיכון נמוך יותר לעצירות, כאשר ההשפעה של עיבוד המזון אינה תלויה באיכות הרכב התזונה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צריכה מוגזמת של מזון אולטרה-מעובד נקשה עם הפרעה בתנועתיות המעי. […]

  • דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

    דימום ממערכת העיכול התחתונה (JAMA)

    דימום ממערכת העיכול התחתונה, המוגדר כהמטוֹכזיה, מהווה חמישית מכלל המקרים של דימום במערכת העיכול בקרב חולים הזקוקים לאשפוז בבית חולים. מאמר סקירה זה הוא סיכום של ההנחיות הקליניות של JAMA שפורסמו באפריל 2024. מתוך הגליון הראשון של מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב.

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את סקייריזי לטיפול בקוליטיס כיבית (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את סקייריזי לטיפול בקוליטיס כיבית (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Risankizumab (סקייריזי) לטיפול במבוגרים עם קוליטיס כיבית פעילה בדרגה חמורה. בעקבות אישור זה, הטיפול בנוגדן חד-שבטי כנגד IL-23 הספציפי מאושר לשימוש בחולים עם קוליטיס כיבית ומחלת קרוהן בדרגה בינונית-עד-חמורה. התרופה מאושרת לשימוש בארצות הברית גם לטיפול במבוגרים עם דלקת מפרקים פסוריאטית פעילה ופסוריאזיס רובדי […]

  • התועלת של אספירין במניעת תמותה עקב ממאירות מערכת עיכול עולה על הסיכון לתמותה עקב דימום (Clin Gastroenterol Hepatol)

    התועלת של אספירין במניעת תמותה עקב ממאירות מערכת עיכול עולה על הסיכון לתמותה עקב דימום (Clin Gastroenterol Hepatol)

    במאמר שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי התועלת של אספירין להפחתת הסיכון לתמותה עקב ממאירות מערכת עיכול עולה על הסיכון לתמותה עקב דימום בחולים לאחר טיפול להכחדת הליקובקטר פילורי. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את פרופיל סיכון-תועלת של אספירין על הפחתת הסיכון לתמותה עקב ממאירות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה