Gastro other

טיפול המכוון כנגד האנזים tyrosine kinase יעיל לטיפול בגידולים סטרומלים של מערכת העיכול (Curr Treat Options Gastroenterol)

מסקירה ספרותית של הנושא עולה ש- Imatinib mesylate יעיל לטיפול בגידולים סטרומלים של מערכת העיכול (GIST) ויכול לשמש מודל לשימוש בתכשירים נוספים המכוונים כנגד tyrosine kinase לטיפול ב-GIST ובגידולים נוספים.

ה-GIST מוגדרים כגידולים מזנכימלים המבטאים CD117 (KIT). אלו גידולים נדירים המופיעים על דופן הקיבה, המעי הדק ולעיתים על המזנטריום, האומנטום או ברטרופריטונאום.

הטיפול המקובל ב-GIST ראשוניים הוא כריתה חלקית של הקיבה או כריתת המעי, אך מחלה גרורתית היא קונטרה-אינדיקציה לניתוחים הללו מלבד כאשר הגידול הוא סימפטומטי. גם כימותרפיה אינה יעילה במקרים שהגידול גרורתי.

Imatinib mesylate, מעכב של האנזים KIT tyrosine kinase הוא הטיפול היחידי שהראה יעילות עד היום כנגד GIST גרורתי.

2 מחקרים ב- phase III שפורסמו ב-2003 בדקו את היעילות של imatinib לטיפול ב-GIST גרורתי. בשניהם קיבלו החולים מינון של 400 מ”ג או 800 מ”ג ליום.

במחקר הראשון שנערך בארה”ב השתתפו 746 חולים. שיעור ההשרדות לאחר שנה היה 85% בשני המינונים ושיעור החולים שלא חלה אצלם התקדמות במחלה עמד על כ-70%, גם כאן בשני המינונים.

במחקר השני שהתנהל באוסטרליה ואירופה וכלל 946 חולים הממצאים היו שונים. החוקרים מצאו שהקבוצה שקיבלה את המינון הגבוה של imatinib השיגה שיעור גבוה יותר של השרדות ללא התקדמות של המחלה.

תופעות הלוואי הנפוצות של הטיפול היו בחילה, שלשולים, עייפות, פריחה, נויטרופניה, אנמיה, התכווציות שרירים ובצקת פריפרית או פריאורביטלית. מרביתן היו ניתנות לטיפול.

החוקרים דיווחו גם אל אינטרקציות של התרופה עם warfarin, תרופות אנטי-אפילפטיות ועם מזון שהכיל אשכוליות.

היעילות של שימוש ב- imatinib כאדג’וונט או כנאו-אדג’וונט עדיין לא הוכחה.

בנוסף, ציינו החוקרים, מתנהלים כעת מחקרים נוספים הבודקים את האפשרות להשתמש במעכבים אחרים של tyrosine kinase לטיפול ב-GIST ראשוני או גרורתי ולטיפול בגידולים נפוצים יותר.

Curr Treat Options Gastroenterol 2004 Feb;7:1:13-17

לידיעה בדוקגייד

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה