Gastro other

Imatinib יוצר תגובה ממושכת בסרטן סטרומה של הקיבה והמעי

על-פי תוצאות שהוצגו בכנס השנתי הראשון לעינייני סרטן הקיבה והמעי, שמומן בחלקו על-ידי ASCO-GI, ניתן לטפל בסרטן מתקדם של הסטרומה בקיבה או במעי (GIST) לטווח הארוך באמצעות מתן imatinib (שם מסחרי: Glivec).    

תוצאות ניסוי משלב II שהוצגו קודם לכן הראו כי במקרי GIST שאינם ניתנים לניתוח נצפתה תגובה טובה ל-imatinib. לדבריו של החוקר שהציג את העבודה בכנס, תועלת הטיפול באמצעות imatinib נמשכה לאורך זמן מעקב ממוצע של 21 חודשים. הוא הוסיף כי התרופה נותרה הטיפול היעיל ביותר ב-GIST.

הוא מתאר כי שיעור התגובה החלקית שהושג בשימוש ב-imatinib עומד על 95% והוא גבוה מכל שיעור תגובה שנמצא בשימוש בתרופות אחרות. במיוחד נצפתה שרידות ללא תופעות הקשורות במחלה כעבור יותר מ-24 חודשים בחולים הנושאים מוטציה באקסון  11KIT. זמן התגובה הממוצעת לטיפול עמד על 3.3 חודשים.  

אף אחד מהחולים שבהם לא נמצאה מוטצית KIT או לא נמצא רצפטור לפקטור גדילה של טסיות הדם (PDGFRA) על תאי הגידול לא הגיבו לתרופה.

בניסוי שנערך, חולים הסובלים מ-GIST מתקדם שלא נמצאו מתאימים לניתוח טופלו ב-imatinib במינון של 400 מ”ג או של 600 מ”ג ליום. טרם נבדקה השרידות הממוצעת במהלך המעקב שנמשך בין 21 ל-43 חודשים. בשני שלישים מהחולים הטיפול לא נכשל כעבור 15 חודשים.

החוקר מסביר כי ניתן להמשיך בטיפול ללא הגבלה, אלא אם כן מופיעה תופעת רעילות. 46% מהחולים עדיין מצויים בטיפול אקטיבי. תופעות הלוואי כוללות שלשולים, בחילות ושינויים ברמות אנזימי הכבד. ברבע מהחולים נמצאה רעילות בדרגה 3 או 4, אך לא נצפתה עליה בשכיחות תופעה זו בקבוצה שטופלה במינון גבוה יותר.

בתגובה לשאלות מהקהל, מסביר החוקר כי נראה שהופעת עמידות קשורה במוטציות חדשות, וכי קבוצתו מקווה להשתמש בהן בכדי לאתר מטרות חדשות לשיטות ריפוי טובות יותר. הוא מוסיף כי עד כה ניתוח היה הדבר היחיד שהשפיע במקרי GIST והוא הציל רק את חייהם של 5% מהחולים.

הוא מסכם כי בחולים שבהם מופיעה בכל-זאת התקדמות אין להפסיק את הטיפול ב-imatinib, אלא להעלות את המינון אם הוא נמוך מדי, אז יושג ייצוב של המחלה בקרב 30% מהם. אם המחלה ממוקדת באתר יחיד, הוא מציין, יש להסירה באופן ניתוחי בכל זאת  ובנוסף הוא ממליץ על שימוש בתרופות ניסוניות אחרות.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה