Fractures

הסיכון לשברים ותמותה לאחר-שברים בחולים עם דלקת ראשונית בדרכי המרה (J Intern Med)

בחולים עם אבחנה של דלקת ראשונית בדרכי המרה (Primary Biliary Cholangitis, או PBC) סיכון גבוה יותר משמעותית לשברים ותמותה לאחר שברים, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Internal Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי התחלואה בחולים עם PBC היא מולטי-פקטוריאלית. אוסטיאופורוזיס משנית לכולסטאזיס הינה סיבוך חוץ-כבדי של PBC. כיום לא ידוע מה היקף העלייה בסיכון לשברים בחולים עם PBC ואם קיים סיכון מוגבר לתמותה לאחר שברים, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

החוקרים זיהו את כל התושבים בשבדיה עם אבחנה של PBC בין 2001 ו-2016 ממאגר National Swedish Patient Register. היארעות שברים נקבעה במדגם זה ונבחנה אל מול ביקורות תואמות מהאוכלוסייה הכללית בשבדיה (התאמה של 1:10 לגיל, מין ואזור מוניציפאלי). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת שיעור השברים ותמותה לאחר שברים. ההיארעות המצטברת של שברים חושבה תוך תקנון לסיכון מתחרה לתמותה או השתלת כבד.

מדגם המחקר כלל 3,980 חולים עם PBC והחוקרים זיהו סיכון מוגבר לשברים בכל נקודות הזמן לאורך המעקב, בהשוואה ל-37,196 הביקורות התואמות, אשר תועדו בגברים ובנשים. לאחר חמש שנות מעקב, שיעורי ההיארעות המצטברים של כל שבר בחולים עם PBC עמדו על 16.8% (רווח בר-סמך 95% של 15.6-18.1%), בהשוואה לשיעור של 11.6% (רווח בר-סמך 95% של 11.3-12.0%) בביקורות.

שיעור שברים אוסטיאופורוטיים היה גבוה במיוחד (יחס סיכון מתוקן של 1.90, רווח בר-סמך 95% של 1.70-2.00). שיעורי התמותה לאחר 30 ימים ושיעורי התמותה לאחר שנה אחת מהשבר היו גבוהים יותר משמעותית בחולים עם PBC לעומת ביקורות שאובחנו עם שבר (יחס סיכון מתוקן של 2.2, רווח בר-סמך 95% של 1.5-3.2; יחס סיכון מתוקן של 2.0, רווח בר-סמך 95% של 1.7-2.4).

החוקרים מסכמים וכותבים כי בחולים עם PBC תועד סיכון גבוה יותר משמעותית לשברים ותמותה לאחר שברים, בהשוואה לביקורות תואמות באוכלוסייה הכללית.

J Intern Med, Feb 23, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה