Fractures

החלפת הטיפול ל-Denosumab (פרוליה) במטופלות אוסטיאופורוטיות עם היענות לא מספקת לטיפול באלנדרונט משיגה שיפור גדול יותר ב-BMD בהשוואה ל-risedronate (אקטונל) (מתוך Bone)

תוצאות מחקר חדש המתפרסם ב-Bone

מצביעות על כך שמטופלות פוסטמנופאוזליות אוסטיאופורוטיות שההיענות שלהם לטיפול באמצעות alendronate (פוסאלן) הייתה לא אופטימלית, ואשר הועברו לטיפול ב-Denosumab (פרוליה) הציגו היענות טובה יותר ושיפור גדול יותר בצפיפות העצם (BMD )ושיחלוף עצם בהשוואה למטופלות שהועברו לטיפול ב-risedronate (אקטונל).

ברקע למאמר כותבים החוקרים כי דנוסומאב הראה יעילותו בהפחתת שברים ורטברלים, לא ורטברליים ויירך בנשים פוסטמנופאוזליות עם אוסטיאופורוזיס. במטופלות שהיו נאיביות לטיפול קודם, או שטופלו לפני כן עם אלנדרונט, דנוסומאב היה קשור לשיפור גדול יותר ב-BMD והפחתה במדדי שיחלוף עצם בהשוואה למטופלות באלנדרונט.

מחקר זה תוכנן במטרה להשוות בין היעילות והבטיחות של דונסומאב לריסגרונאט לאורך 12 חודשי טיפול בנשים פוסטמנופאוזליות אשר טופלו קודם לכן באלנדרונט יומי או שבועי, ונמצאו עם היענות לא אופטימלית לטיפול. 

במחקר אקראי, פתוח תווית זה, נשים פוסטמנופאוזליות בגיל מעל 55 קיבלו דנוסומאב 60 מ”ג במתן תת עורי , מידי 6 חודשים, או ריסרדונאט 150 מ”ג פעם בחודש, לאורך 12 חודשים.

יעדי המחקר היו שיעור השינוי ממצב הבסיס ב-BMD בירך, בצוואר הירך, ובעמוד השדרה המותני לזה שנמצא לאחר 12 חודשים (יעד מחקר מרכזי) , וכן שינוי מהרמה בבסיס ב-CTX-1 בחודש הראשון והשישי. בנוסף, נעשה גם מעקב אחר תופעות לוואי להערכת בטיחות הטיפולים. 

השתתפו בסה”כ 870 מטופלות במחקר, מהן 435 חולקו אקראית לריסרדונאט ו-435 לדנוסומאב. המשתתפות היו בגיל ממוצע 67.7 (+/- 6.9), עם ממוצע ערך T של ה-BMD של 1.6- (+/-0.9) בירך, 2.2- (+/- 1.2) בצוואר הירך ו-1.9- (+/-0.7) בעמוד השדרה המותני, וחציון ערך sCTX-1 של 0.3 נ”ג/מ”ל – בתחילת המחקר.

לאחר 12 חודשים, נמצא שדנוסומאב העלה באופן מובהק את ה-BMD בהשוואה לריסרדונאט ביירך (2% מול 0.5%), בצוואר הירך (1.4% מול 0%), ובעמוד השדרה המותני (3.4% מול 1.1%), עם P<0.0001 בכל האתרים.

דנוסומאב גם הפחית באופן מובהק את ערך ה-sCTX-1 בהשוואה לריסרדונאט לאחר חודש אחד (שינוי לעומת מצב הבסיס של 78%- לעומת 17%-, p<0.0001 ), ולאחר 6 חודשים (ירידה של 61% לעומת 23%, p<0.0001).

תופעות לוואי כלליות וחמורות היו בשיעור דומה בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי בנשים פוסטמנופאוזליות עם היענות לא אופטימלית לטיפול באלנדרונט, החלפת הטיפול לדנוסומאב (אחת ל-6 חודשים) הייתה נסבלת היטב ואפקטיבית יותר מאשר הטיפול בריסרדונאט (אחת לחודש) מבחינת העלאת ה-BMD וההפחתה במדדי שיחלוף עצם.

Bone. 2013 Oct 17. pii: S8756-3282(13)00384-0

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • שיעור סיבוכים נמוך יותר עם בורג ללא ראש לעומת מיני-פלטה לטיפול בשברי ראש רדיוס (J Shoulder Elbow Surgery)

    שיעור סיבוכים נמוך יותר עם בורג ללא ראש לעומת מיני-פלטה לטיפול בשברי ראש רדיוס (J Shoulder Elbow Surgery)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Shoulder and Elbow Surgery עולה כי שימוש בבורג ללא ראש מוביל לתוצאות טובות יותר ממיני-פלטה בחולים לאחר שבר ראש רדיוס, כולל טווח תנועה טוב יותר ושיעור סיבוכים נמוך יותר, למרות שיעורי איחוי שבר דומים. המחקר הפרוספקטיבי, חד-מרכזי, אקראי, כלל 60 חולים שעברו ניתוח בשל שבר מבודד של […]

  • טכנולוגיית בינה מלאכותית מסייעת באבחנה של נגעים סולידיים בלבלב (JAMA Netw Open)

    טכנולוגיית בינה מלאכותית מסייעת באבחנה של נגעים סולידיים בלבלב (JAMA Netw Open)

    מודל בינה מלאכותית המשלב מידע קליני והדמיות מבדיקת אולטרה-סאונד אנדוסקופי עשוי לסייע באבחנה מבדלת של נגעים סולידיים בלבלב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים מבין התבססו על מידע קליני והדמיות אולטרה-סאונד אנדוסקופי מ-439 מטופלים עם נגעים סולידיים בלבלב להכשרה ותיקוף היכולת של מודל בינה מלאכותית להבחין בין נגעי לבלב […]

  • טיפול ב-Elinzanetant עשוי להקל על תסמיני מנופאוזה (JAMA)

    טיפול ב-Elinzanetant עשוי להקל על תסמיני מנופאוזה (JAMA)

    טיפול ב- Elinzanetant הפחית משמעותית את תדירות וחומרת תסמינים וזומוטוריים בנשים לאחר-מנופאוזה, כאשר התרופה לוותה בשיפור הפרעות שינה ואיכות חיים על-רקע מנופאוזה, לצד פרופיל בטיחות חיובי, כך מדווחים חוקרים במאמר שפורסם בכתב העת JAMA. החוקרים השלימו שני מחקרים אקראיים, כפלי-סמיות, מבוקרי-פלסבו, בשלב 3 (OASIS 1 ו-OASIS 2) לאורך 77 אתרים בארצות הברית, אירופה, קנדה וישראל. […]

  • חשיבות הערכת בריאות העצם בחולים עם מחלת צליאק (Scandinavian Journal of Gastroenterology)

    חשיבות הערכת בריאות העצם בחולים עם מחלת צליאק (Scandinavian Journal of Gastroenterology)

    בחולים עם מחלת צליאק שכיחות גבוהה של אוסטיאופורוזיס ושברים, כאשר מדד FRAX (או Fracture Risk Assessment Tool) עשוי לסייע בהערכת בריאות העצם באוכלוסיית חולים זו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Scandinavian Journal of Gastroenterology. מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 593 מבוגרים מבריטניה עם מחלת צליאק מוכחת בביופסיה. כל המשתתפים עברו בדיקת Dual-Energy X-ray […]

  • תסמיני מנופאוזה חמורים מלווים בסיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי בגיל מתקדם (Menopause)

    תסמיני מנופאוזה חמורים מלווים בסיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי בגיל מתקדם (Menopause)

    תסמינים חמורים של מנופאוזה, דוגמת גלי חום ומצב רוח דיכאוני, מלווים בסיכון מוגבר לליקוי קוגניטיבי קל בנשים לאחר-מנופאוזה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Menopause. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חשוב לזהות גורמי סיכון אפשריים התורמים להתפתחות ליקוי קוגניטיבי, דוגמת תסמיני מנופאוזה. זיהוי מוקדם של גורמי סיכון אלו עשוי לסייע במניעה וטיפול בזמן בהפרעות […]

  • נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    נתוני עולם אמיתי תומכים בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס בנשים מבוגרות (Bone)

    במאמר שפורסם בכתב העת Bone מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר עולם-אמיתי התומכות בתועלת של בדיקות סקר לאוסטיאופורוזיס של נשים מבוגרות והפניית אלו עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס, עם עליה משמעותית בשיעורי הטיפול והפחתת הסיכון לשברים. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את שיעורי הטיפול והסיכון לשברים בנשים מבוגרות במחקר מבוסס-אוכלוסייה בו נשים עם אבחנה של אוסטיאופורוזיס הופנו […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה