Fractures

איזה טיפול באוסטיאופורוזיס הוא היעיל ביותר מבחינת הפחתת שברים ? (J Clin Endocrinol Metab)

מטה אנליזה מערכתית שבה נעשתה השוואה של קבוצות פרמקולוגיות שונות לטיפול באוסטיאופורוזיס ביעילות הפחתת הסיכון לשברים פתלוגים מצאה כי הטיפול ב-Teriparatide (פורטיאו) השיג את ההורדה הגדולה ביותר בסיכון.

המחברים מסבירים ברקע למחקר כי אוסטיאופורוזיס ואוסטיאופניה קשורים לסיכון מוגבר לשברים. מטרתם הייתה לקבוע את האפקטיביות ההשוואתית של קבוצות פרמקולוגיות שונות על הירידה בסיכון לשבר פתלוגי.

החוקרים ביצעו חיפוש של מאגרי מידע ומחקרים שדווחו עד סוף 2011. הוכנסו למטה-אנליזה מחקרים שהיו אקראים ומבוקרים ושכללו משתתפים בסיכון לפתח שבר, ואשר בחנו את היעילות של ביספוספונטים, פורטיאו, denosumab , מודולטורים של רצפטורים סלקטיביים לאסטרוגן, או סידן וויטמין D . 

המידע נבחן ע”י סוקרים באופן בלתי תלוי ובוצע בהתאם איסוף וריכוז הנתונים. מטה-אנליזה מערכתית זו כללה 116 מחקרים (עם קרוב ל-140,000 משתתפים, גיל חציוני 64, מהם 86% נשים ו-88% לבנים, עם תקופת מעקב חציונית של 24 חודש). הוערך שהחשש לעיוותים במחקרים שנבחו הוא נמוך. 

פורטיאו נמצאה כזו שמפחיתה הכי הרבה את הסיכון לשברים (יחס סיכון של 0.42 , 0.3 ו-0.5 לשברי צוואר הירך, שברים וורטברלים ושברים לא וורטברליים, בהתאמה), וכן גם בעלת הסיכוי הגבוה ביותר להשגת היעילות הגבוהה ביותר (שיעור של 42% , 49% ו-79% עבור שברי ירך, שברים ורטברליים, ושברים לא ורטברליים). 

עם זאת,  החוקרים מציינים שהיעילות הגבוהה יותר של פורטיאו מול denosumab,  zoledronate, risedronate, ibandronate ו-alendronate לא היו מובהקים סטטיסטית.

נמצא גם ש- Raloxifene ו-bazedoxifene היו פחות אפקטיביים למרות שהמידע עבורם היה מוגבל יותר. סידן וויטמין D היו לא יעילים כאשר ניתנו בנפרד, אך הפחיתו את הסיכון לשברי ירך במידה ונתנו בקומבינציה (יחס סיכון של 0.81 עם רווח בר סמך של 0.68-0.96).

החוקרים מסכמים כי פורטיאו, ביספוספונטים, ו-denosumab (פרוליה) הם היעילים ביותר בהפחתת שברים פתלוגים בחולי אוסטיאופורוזיס. ההבדלים ביעילות בין התרופות הללו קטנים להערכתם, ולכן על המטופלים, והרופאים המטפלים, לקחת בחשבון סיכונים אפשריים ועלויות לצורך בחירת הטיפול.

J Clin Endocrinol Metab. 2012 Mar 30

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה