Fractures

אולטרהסאונד טיפולי ככלי איבחוני חליפי ל-MRI של שברי מאמץ ? (Am J Sports Med )

ע”פ מחקר חדש מה-Am J Sports Med שימוש באולטרסאונד טיפולי, כזה שבו משתמשים לטיפולי פיזיותרפיה ברקמות רכות, עשוי להוות תחליף ל-MRI לצרכי אבחנה של שברי מאמץ.  

החוקרים מסבירים ש-MRI שמהווה את הבדיקה התקנית אינו זמין תמיד וגם אינו נייד, ולכן שימשו במתקן זמין ונייד כמו אולטרסאונד טיפולי עשוי להיות יעיל.

במחקרם שנערך בלונדון, הישוו החוקרים בין מימצאי האולטרהסאונד הטיפולי ל-MRI ב-113 אתלטים שהיה חשד קליני לנוכחות של שברי מאמץ.

בדיקות ה-MRI זיהו כי 2.7% מהנבדקים היו במצב תקין, 5.3% סבלו משברי מאמץ, והשאר סבלו מפגיעות שקשורות לשברי מאמץ שבאו לידי ביטוי בבצקות ושינויים רקמתיים.

בהשוואה ל-MRI האולטרסאונד הטיפולי הפגין רגישות של 81.8% , ו-66.6% ספציפיות. ערך הניבוי החיובי היה 99%  , וערך הניבוי השלילי היה 13.4% , ו-81.4% דיוק באבחנה של שברי מאמץ.  

הרגישות הייתה גבוהה הרבה יותר לפגיעות בדרגה 3 ושברי מאמץ ממשיים (95.1%) בהשוואה לשברי מאמץ בדרגה 1 ו-2 (דיוק של 44%).

החוקרים ממליצים על מחקרים נוספים שיבחנו את הרגישות והספציפיות של האולטרהסאונד הטיפולי במיקומים שונים. עד אז, הם סבורים, בהתבסס על המימצאים שהתקבלו במחקר זה אפשר להשתמש באולטרהסאונד הטיפולי ככלי איבחון ראשוני כשיש חשד לשברי מאמץ, כשה-MRI כמובן נשמר למקרים מורכבים יותר. בנוסף ניתן לעשות שימוש באולטרהסאונד הטיפולי לצורך הערכה וניטור של מטופלים שסבלו משברי מאמץ ועברו שיקום.

Am J Sports Med 2012.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה