Fractures

ורטברופלסטיה מקלה מיידית על כאב הנגרם משברים חריפים בעמוד השדרה (מתוך ה- Lancet)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שפורסם בירחון ה- Lancet, עולה כי חולים עם שברים אוסטיאופורוטיים חריפים בעמוד השדרה, הסובלים מכאב קבוע וחמור, עשויים להפיק תועלת רבה יותר מורטברופלסטיה (vertebroplasty) בהשוואה לטיפולים שמרניים.

ורטברופלסטיה הינה פרוצדורה הכוללת הזרקת מלעורית של דבק עצמות לגוף חולית עמוד השדרה השבורה.  פרוצדורה זו הוצעה לאחרונה כתחליף למנוחה, משככי כאבים וקיבוע, אשר היוו את כלל האפשרויות הטיפוליות בשברים אוסטיאופורוטיים בעמוד השדרה.

שני מחקרי ביקורת בהקצאה אקראית דיווחו על תוצאות חודש ו 6 חודשים לאחר ורטברופלסטיה בחולים עם שברים אוסטיאופורוטיים בני פחות משנה.  המחקרים הראו כי ורטברופלסטיה וטיפול דמה היו בעלי יעילות דומה.  אולם, לדברי החוקרים מספר מאפיינים שיטתיים במערך המחקרים פגמו ביכולת הפירוש הקליני של ממצאיהם.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבדוק האם לורטברופלסטיה עליונות על טיפול אופטימאלי בכאב בחולים עם שברי חוליות חריפים.

במחקר הנוכחי הוקצו אקראית 101 חולים עם שברי חוליות חריפים לורטברופלסטיה ו 101 חולים נוספים לטיפול שמרני.  החולים היו בני 50 שנים ומעלה, וסבלו משברים שהודגמו בצילומי עמוד שדרה עם המאפיינים הבאים: אובדן גובה של 15% ומעלה, גובה השבר ב- T5 ומטה, ונוכחות בצקת סביב העצם ב- MRI.  כל החולים סבלו מכאבי גב במשך 6 שבועות או פחות ודיווחו על מדד VAS (visual analogue scale) של 5 ומעלה.

מתוצאות המחקר עולה כי ורטברופלסטיה הביאה להקלה משמעותית יותר בכאב בהשוואה לטיפול שמרני.  ההבדל בדירוג ה- VAS הממוצע בין תחילת המחקר ובבדיקה לאחר חודש עמד על 5.2- (95% CI, −5.88 to −4.72) לאחר ורטברופלסטיה ו 2.7- ((95% CI, −3.22 to −1.98 לאחר טיפול שמרני.  לאחר שנה, עמד ההבדל בדירוג ה- VAS הממוצע על 5.7- ((95% CI, −6.22 to −4.98 לאחר ורטברטופלסטיה ו 3.7- ((95% CI, −4.35 to −3.05 לאחר טיפול שמרני.

ההבדל בין הקבוצות בירידה ב- VAS הממוצע מן הבסיס היה 2.6 (95% CI, 1.74 – 3.37; P < .0001) לאחר חודש ו 2.0 (95% CI, 1.13 – 2.80; P < .0001) לאחר שנה.

כמו כן מצא המחקר כי הקלה משמעותית בכאב הושגה מוקדם יותר ובקרב יותר חולים לאחר ורטברופלסטיה (29.7 ימים עד הקלה משמעותית בכאב; 95% CI, 11.45 – 47.97) בהשוואה לטיפול שמרני (115.6 ימים; 95% CI, 85.87 – 145.40).  בנוסף, שימוש בתרופות לאחר ורטברופלסטיה פחת משמעותית בהשוואה לאלו שטופלו שמרנית, לאחר יום אחד ((P < .0001, לאחר שבוע ((P = .001, ולאחר חודש ((P = .033, אולם ההבדל לא היה מובהק בשלבים מאוחרים יותר לאחר ההתערבויות. לא דווחו סיבוכים או תופעות לוואי משמעותיות.

טיפול שמרני היה כרוך בעלויות נמוכות יותר בתחילה, בעיקר לאור עלויות גבוהות יותר של פרוצדורת הורטברופלסטיה, אך הבדל זה לא היה משמעותי עוד לאחר שנה.

החוקרים מדגישים כי המגבלה העיקרית של המחקר הייתה העדר סמיות.

החוקרים מסיקים כי ורטברופלסטיה הינה יעילה ובטוחה בקבוצה נבחרת של חולים עם שברי חוליה אוסטיאופורוטיים חריפים הסובלים מכאב עיקש.  הקלת הכאב הינה מיידית, נמשכת למשך כשנה, והינה טובה יותר מזו המושגת בעקבות טיפול שמרני, וכן כרוכה בעלויות הגיוניות.

במאמר מערכת נלווה נכתב כי המחקר מעניק תמיכה לדעה המקצועית ההולכת ורווחת לפיה לורטברופלסטיה תפקיד חשוב בניהול כאב משברי דחיסה בעמוד השדרה.

Lancet

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה