Fractures

מהי היעילות של מסמר תוך לשדי בשילוב עם שתל עצם בתיקון שברים של הרדיוס הדיסטלי לאחר איחוי שאינו אנטומי? (מתוך Journal of Hand Surgery)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון Journal of Hand Surgery (JHS) עולה כי השילוב של מסמר תוך-לשדי ושתל עצם או תחליף עצם הינו יעיל בתיקון שברים של הרדיוס הדיסטלי שעברו איחוי שאינו תקין (Malunion). לדברי החוקרים, תוצאותיהם מראות תיקון טוב של הדפורמציה וכן תוצא תפקודי טוב.

החוקרים מסבירים כי שברים של הרדיוס הדיסטלי לאחר Malunion מציגים בעיות משמעותיות, ובמיוחד בקרב חולים צעירים ופעילים. תיקון ניתוחי באמצעות אוסטיאוטומיה, שתל עצם וקיבוע פנימי עם לוחות וברגים הינו טיפול הבחירה, בעוד שקיבוע באמצעות מסמר תוך-לשדי מהווה שיטת טיפול חלופית המספקת יציבות לעצם תוך צמצום גירוי הרקמות הרכות, בניהול מקרים של שבר חריף בעצם הרדיוס הדיסטלית, וזאת עם תוצאות קליניות טובות.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לתאר את ניסיונם של החוקרים בשימוש במסמר תוך לשדי המשולב עם שתל עצם לשם תיקון שברים של הרדיוס הדיסטלי שעברו איחוי שאינו תקין (malunion). הם מציינים כי מכשיר הקיבוע מוחדר דרך ה-Styloid הרדיאלי ומספק קיבוע דיסטלי באמצעות שלושה ברגי נעילה בזווית קבועה.

במחקר נכללו 13 חולים (מהם שישה גברים) שעברו תיקון של שבר ברדיוס הדיסטלי לאחר איחוי לא תקין, באמצעות השתלת מסמר תוך לשדי ושתל עצם. גילם הממוצע של החולים היה 51 שנים (טווח, 18-72), ומשך המעקס הממוצע אחריהם נמשך 24 חודשים (טווח, 13-38 חודשים). התוצא הקליני נמדד על פי טווח תנועת פרק כף היד והאמה, ועוצמת האחיזה, וכן באמצעות שאלון ה-Disabilities of the Arm, Shoulder and Hand. בנוסף, ניתחו החוקרים צילומי רנטגן במטרה לקבוע את משך הזמן שחלף עד לאיחוי השבר ואת איכות התיקון.

החוקרים מוסיפים כי כל השברים התאחו, בפרק זמן ממוצע של 11 שבועות. טווח התנועה הממוצע של החולים בתום תקופת המעקב היה °56 של פלקציה, °85 של פרונציה ו-°84 של סופינציה. עוצמת האחיזה הממוצעת הייתה 83% בהשוואה לצד שאינו פגוע, והציון הממוצע של שאלון ה-Disabilities af the Arm, Shoulder and Hand היה 21 נקודות. בנוסף, צילומי רנטגן שבוצעו בפגישת המעקב האחרונה הראו תיקון במדדים הממוצעים הבאים: נטייה רדיאלית של °20.6, גובה רדיוס של 11.0 מ”מ, שונות אולנרית של +1.0 מ”מ וסיבוב וולווארי של °2.1.

החוקרים מסכמים כי שיטת הטיפול שבחנו, המשלבת השתלת מסמר תוך לשדי ושתל עצם או תחליף עצם הראתה יעילות בתיקון שברים של הרדיוס הדיסטלי שעברו איחוי לא תקין. לדבריהם, התוצאות מעידות על תיקון טוב של הדפורמציה כן תוצאות תפקודיות טובות.

JHS 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה