Flu

חיסון בוקר מביא לתגובת נוגדנים משמעותית יותר מחיסון הניתן בשעות אחר הצהריים (Vaccine)

 

במאמר שפורסם בכתב העת Vaccine מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי מתן חיסונים בשעות הבוקר מוביל לתגובת נוגדנים משמעותית יותר כנגד שפעת בקשישים, בהשוואה למתן החיסון בשעות אחר הצהריים.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השונות היומית בתגובות אימוניות למתן חיסונים. 24 מרפאות כלליות ברחבי בריטניה חולקו לקבוצת מתן חיסונים כנגד שפעת בשעות הבוקר (9-11 בבוקר) או אחה”צ (15-17 אחה”צ).

מדגם המחקר כלל 276 מבוגרים, בגילאי 65 שנים ומעלה, ללא זיהום פעיל או הפרעה במערכת החיסון. החוקרים לא כללו במחקר חולים הנטלו תרופות לדיכוי חיסוני. כל המשתתפים קיבלו את החיסונים בשעות הבוקר או אחר הצהריים בין השנים 2011-2013 והחוקרים בחנו את השינוי בטיטר הנוגדנים לשלושה זני שפעת שנכללו בחיסון, תוך השוואת רמת הנוגדנים לפני החיסון וחודש לאחר החיסון. תוצאים משניים של ריכוזי הורמוני סטרואידים וציטוקינים נבחנו בתחילת המחקר לזיהוי קשר עם תגובת נוגדנים.

העליה ברמות נוגדנים עקב חיסון השתנה בין מתן החיסונים בשעות הבוקר ובשעות אחר הצהריים; ההבדל הממוצע לזני H1N1-A עמד על 293.3, אך לא כך היה עבור זן H3N2 A, שעמד על 47.0; באלו שקיבלו את החסיון בבוקר תועדה תגובת נוגדנים גדולה יותר. רמות הורמוני סטרואידים וציטוקינים לא נקשרה עם תגובת נוגדנים. לא תועדו אירועים חריגים.

החוקרים כותבים כי עם שינוי קל זה בגישות מתן חיסונים ניתן להביא לשיפור יעילות החיסונים.

Vaccine, 26 April, 2016

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה