Flu

המלצת רופא מטפל מעלה שיעור התחסנות בקרב חולי סרטן (Infection Control & Hospital Epidemiology)


פורסם לראשונה ב-UNIVADIS


הקדמה:

הדבקות בשפעת הינה גורם תחלואה ותמותה משמעותי בחולי סרטן. למרות זאת, שיעור חולי הסרטן המקבלים חיסון נגד שפעת נותר נמוך מאוד (9%-40%). מחקר חדש שבוצע בארה”ב מראה שהגורם החשוב ביותר המעלה התחסנות מפני שפעת בחולי סרטן ובני משפחותיהם הוא המלצת האונקולוג המטפל. בנוסף, 88% מהמטופלים שלא התחסנו ציינו כי הסיבה לכך היא המלצת האונקולוג שלא להתחסן, וזאת למרות שחלק ניכר מהם נמצאו מתאימים לחיסון.

תקציר:

מחקר תצפיתי שבוצע בארה”ב בחן מהן הסיבות שבעטיין שיעור ההתחסנות מפני שפעת בקרב חולי סרטן ובני משפחותיהם נותר נמוך. למחקר אותרו 154 מטופלים אונקולוגיים שחלו בשפעת לפי בדיקות מעבדה, מתוכם 102 מטופלים הסכימו להשיב על סקר טלפוני העוסק בחיסון השפעת ו-12 נוספים אישרו שימוש בנתונים מהתיק הרפואי. המטופלים נשאלו האם הומלץ להם לקבל חיסון, במידה ולא התחסנו מה הסיבה לכך, כמה מבני הבית התחסנו ובמידה ובני הבית לא התחסנו מה הסיבה לכך. מתוך 120 המטופלים שנבדקו, 52 (43%) קיבלו חיסון נגד שפעת, 64 (53%) לא התחסנו ו-4 (3%) לא זכרו אם התחסנו ולכן לא נכללו באנליזה. החוקרים קבעו כי 61% ממשתתפי המחקר היו ראויים לקבל חיסון נגד שפעת לפי ההמלצות העדכניות.

תוצאות המחקר הראו שהגורם החשוב ביותר שמנבא התחסנות משפעת הוא המלצת הרופא המטפל. שיעורי ההתחסנות במטופלים שקיבלו המלצה מהאונקולוג שלהם היו גבוהים כמעט פי 7 לעומת מטופלים שלא קיבלו המלצה זו ( crude odds ratio, 6.96 [95% CI, 2.92-16.55] P<.001). כמו כן, נמצא כי גורם משמעותי נוסף המנבא התחסנות הוא גיל מעל 50 (crude odds ratio, 2.39 [95% CI,1.095.25]; P = .029).

הסיבה השכיחה ביותר לאי-התחסנות הייתה המלצת האונקולוג שלא להתחסן, כך ציינו 56 (88%) מבין 64 המטופלים שלא התחסנו. סיבות נוספות שצוינו היו שהם ממתינים להמלצת הרופא המטפל, ששכחו מהחיסון או ללא סיבה מיוחדת.

בנוסף, נמצא כי רק ב-43% מהמשיבים הייתה התחסנות מלאה של בני הבית, וכי 18% מקרובי המשפחה סבלו ממחלה דמוית-שפעת בסמוך למחלת השפעת של המטופל האונקולוגי.

מסקנת החוקרים היא שגישת הרופא והמלצותיו לגבי התחסנות מהווות גורם משמעותי מאוד בהחלטת המטופל האם להתחסן. כמו כן, יש להגביר את המודעות בקרב אונקולוגים לגבי עידוד חולי סרטן ובני משפחותיהם להתחסן מפני שפעת.


Ariza-Heredia EJ et al. Infection Control & Hospital Epidemiology. 2015 Oct 36;10:1239.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה