Flu

המלצה למתן פלומיסט כחיסון מועדף לשפעת בקנדה (National Advisory Committee on Immunization)

ע”פ דו”ח של ה- NACI ובקיצור )  National Advisory Committee on Immunization ) הקנדי המפרט את ההמלצות לעונת 2011-2012 לחיסון כנגד שפעת עונתית, ובהתבסס על העדויות הזמינות כיום, חיסון הפלומיסט (FluMist ) של חברת אסטרה זנקה מוגדר כחיסון המועדף כנגד שפעת עונתית לילדים ומתבגרים בריאים בגילאי 2-17 שנים בקנדה .

בדו”ח ה-NACI מצויין גם כי החיסון התלת-ערכי לשפעת עונתית לשנת 2011-2012 מכיל את אותם שלושה מרכיבים של החיסון מעונת 2010-2011.

ההצהרה המעודכנת של ה-NACI כוללת נתונים אפידמיולוגים מעודכנים מעונת השפעת 2010-2011 ואת המידע אודות כל שמונת החיסונים המאושרים כחיסוני שפעת בקנדה, כולל חיסונים שאושרו לאחרונה: Intanza , FluMist , Fluad ו-Fluzone . בהצהרה המלאה ניתן למצוא פרטים מלאים, כולל המלצות לאנשים עם הפרעות בתפקוד מערכת החיסון ומחלות כרוניות אחרות.

לפי המלצות ה-NACI , כעת מומלץ מתן מנה מלאה של חיסון כנגד שפעת לילדים בגילאי 6-35 חודשים, לאור ממצאים המעידים על שיפור מתון בתגובת נוגדנים, ללא עליה בריאקטוגניות.

על תוכניות לעידוד חיסון להתמקד במטופלים הנמצאים בסיכון גבוה לסיבוכי שפעת, אלו העשויים להדביק אחרים בסיכון גבוה לסיבוכים ואלו המספקים שירותים חיוניים לקהילה. מההמלצה הוסרו השיקולים הייחודיים מההצהרה משנת 2010-2011 (כולל ילדים בגילאי 2-4 שנים), לאור רושם כי הסיכון המוגבר לפנדמיה אינו קיים עוד בקבוצות בקטגוריה זו. בהצהרה הקודמת התייחסו מומחי ה-NACI לשתי קבוצות  ייחודיות (מטופלים הסובלים מהשמנה חולנית ואבוריג’ינים), שכעת הוספו לרשימת המטופלים בסיכון-גבוה לקבלת חיסון שנתי. חשוב לציין כי ההמלצה הקנדית להתחסן הינה גורפת לכלל האוכלוסיה, בדומה להמלצות ה- FDA ומשרד הבריאות הישראלי.

שינוי משמעותי נוסף בהמלצה נוגע להמלצה למטופלים עם אלרגיה לביצים. אלרגיה לביצים אינה נחשבת עוד התווית-נגד לחיסון תלת-ערכי כנגד שפעת. לאחר סקירה מקיפה, מומחי ה-NACI קבעו כי ניתן לתת את החיסון למטופלים עם אלרגיה לביצים, ללא צורך בתבחין עורי קודם, על-בסיס הערכת הסיכון לתגובה אלרגית חמורה. 

באופן ספציפי בנוגע לחיסון FluMist , מסבירים המומחים כי מספר מחקרים נערכו בילדים ומבוגרים והדגימו יעילות גבוהה יותר של החיסון, בהשוואה לפלסבו, בכל קבוצות הגיל. חלק מההגנה בעקבות החיסון נותר במהלך השנה השנייה ללא חיסון חוזר. שלושה מחקרים גדולים בילדים בגילאי 6 חודשים עד 18 שנים הדגימו יעילות עדיפה לחיסון, בהשוואה לחיסון בזריקה. עוד הודגמה עדיפות לחיסון בהשוואה לחיסון בזריקה כנגד התפתחות דלקת חריפה של האוזן התיכונה בילדים בגילאי 6-83 חודשים. בניגוד לילדים, מרבית המחקרים במטופלים בגילאי 18-59 שנים הדגימו יעילות דומה לפלומיסט וחיסון בזריקה, או שהצביעו על יעילות גבוהה יותר לחיסון בזריקה כנגד שפעת.

לאור נתוני היעילות, התועלת והאימונוגניות, ה-NACI ממליץ כעת על פלומיסט כחיסון המועדף כנגד שפעת לילדים ומתבגרים בריאים בגילאי 2-17 שנים. ולדברי ה- NACI פלומיסט מתאים גם לילדים עם מחלות כרוניות, אך אינו מומלץ לחולים עם הפרעה בתפקוד מערכת החיסון. באשר למתן החיסון למבוגרים, פלומיסט מומלץ לשימוש במבוגרים בריאים; החיסון אינו מומלץ למבוגרים עם מחלות כרוניות, הפרעה במערכת החיסון, נשים הרות ו/או אלו מעל גיל 59 שנים.

פלומיסט אינו מיועד לילדים מתחת לגיל 24 חודשים, בשל סיכון מוגבר לצפצופים. החיסון אינו מומלץ לחולים הסובלים מאסתמה חמורה או אלו שסבלו מצפצופים בגינם נזקקו לטיפול רפואי בשבוע שקדם לחיסון.

פלומיסט אינו מיועד לילדים ומתבגרים (2-17 שנים) הנוטלים בהווה אספירין או טיפולים המכילים אספירין, בשל הקשר בין תסמונת Reye’s Syndrome ואספירין עם זיהום שפעת. מומלץ לדחות מתן תכשירים המכילים אספירין לילדים מתחת לגיל 18 שנים למשך ארבעה שבועות לאחר מתן חיסון פלומיסט.

פלומיסט אינו מומלץ לנשים הרות, מאחר שמדובר בחיסון חי-מוחלש ובשלב זה אין נתונים מספקים בנוגע לבטיחות החיסון. עם זאת, אין התווית-נגד למתן החיסון לאימהות מניקות.

מאחר ומדובר בחיסון חי-מוחלש, פלומיסט אינו מומלץ לחולים עם הפרעה במערכת החיסון. בשל סיכון תיאורטי להדבקה, על המחוסנים להימנע ממגע קרוב עם אנשים בעלי הפרעה חמורה בתפקוד מערכת החיסון (דוגמת מושתלי מח עצם הנדרשים לבידוד) למשך לפחות שבועיים לאחר החיסון.

מומלץ להמתין עם מתן פלומיסט למשך לפחות 48 שעות לאחר הפסקת תכשירים פעילים כנגד שפעת (דוגמת Oseltamibir ו-Zanamivir ), ולהימנע ממתן תרופות אנטי-ויראליות עד שבועיים לאחר קבלת פלומיסט, אלא אם יש התוויה רפואית. במידה וניתנו תרופות אנטי-ויראליות במסגרת זמן זו, יש לחסן מחדש לפחות 48 שעות לאחר הפסקת הטיפול האנטי-ויראלי.

מתוך המלצות NACI

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה