Flu

עישון פסיבי קשור לעלייה בסיכון לאשפוז ילדים עם שפעת (מתוך כנס ה-IDSA)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס השנתי ה-48 של ה- Infectious Diseases Society of America (IDSA), עולה כי נמצא קשר בין חשיפה פסיבית לעישון ובין עלייה בסיכון לאשפוז ילדים עם מחלת השפעת. גורמי סיכון נוספים שזוהו לאשפוז באוכלוסיה זו כוללים אם צעירה, מצב סוציואקונומי נמוך, אי-קבלת חיסונים במועד ומחלות רקע.

בנוסף, מאפייני הילדים שנקשרו לעלייה בסיכון לאשפוז בשל שפעת כוללים מין זכר, גיל צעיר משנה, פגות ומשקל לידה נמוך.

מטרת המחקר הייתה להעריך את האשפוזים בשל שפעת בקרב ילדים בגילאי 6-59 חודשים. החוקרים בדקו נתונים על משתתפים במחקר שבדק את יעילות החיסונים, ונערך בשנים 2005-2008 ע”י ה- Emerging Infections Program. המדגם כלל 290 ילדים שאושפזו בתוך 14 יום מאבחנה מעבדתית של שפעת, וכן קבוצת ביקורת שכללה 1,089 ילדים מאותו איזור מגורים. החוקרים ראיינו את המטפלים והרופאים בתוך 120 ימים מהאשפוז, על מנת להעריך את מאפייני הילדים, המטפלים ובני הבית.

החוקרים מדווחים כי למעלה ממחצית המקרים שנכללו במחקר היו מעונת השפעת של 2007-8. חציון הגיל של המשתתפים היה 20 חודשים.

בניתוח רב-משתני זיהו החוקרים מספר גורמי סיכון עצמאיים לאשפוז בשל שפעת. הם מציינים כי חלק מגורמי הסיכון זוהו כבר בעבר, כולל מחלות רקע דוגמת אסתמה, אנמיה חרמשית וממאירות. הם מפרטים כי נמצא סיכון מוגבר לאשפוז בשל שפעת בילדים עם מחלות ריאתיות (OR 2.7, 95% CI 1.8-4.2), מחלות המטולוגיות ואונקולוגיות (OR 12.1, 95% CI 4.6-31.6), ומחלות נוירולוגיות (OR 4.1, 95% CI 1.7-9.9).

גורמי סיכון נוספים שזוהו לאשפוז בשל שפעת כללו גיל אם צעיר מ-26 שנה (OR 2.1, 95% CI 1.3-3.4), מצב סוציואקונומי נמוך (OR 2.1, 95% CI 1.2-3.4), אי-קבלת החיסונים במועד (OR 1.7, 95% CI 1.1-2.7), וחשיפה של הילד לעישון פסיבי של לפחות מחצית מבני הבית (OR 2.3, 95% CI 1-5.3).

עם זאת, בקרב ילדים שלא קיבלו חיסון נגד שפעת, נמצא קשר בין חיסון של אחד מבני הבית כנגד שפעת ובין ירידה בסיכוי לאשפוז הילד בשל שפעת (OR 0.5, 95% CI 0.3-0.8).

בין מגבלות המחקר מפרטים החוקרים הטיית זיכרון אפשרית, ומוסיפים כי אבחנת השפעת התבססה על אבחנה מעבדתית, וייתכן כי קיימת שונות בין מעבדות הבדיקה.

לאור התוצאות מסבירים החוקרים כי בעבודות קודמות נמצא קשר בין עישון פסיבי ובין עלייה בסיכון לשפעת בילדים, אך מציינים כי זהו המחקר הגדול ביותר שבדק את הקשר בין חשיפה לעישון פסיבי ובין הסיכון לאשפוז בשל שפעת בילדים. לדבריהם, התוצאות מדגישות את הצורך לצמצם את החשיפה הסביבתית של הילדים לעישון סיגריות, ואת חשיבות החיסונים של הילדים ובני הבית.

בדיון שנערך בכנס ציין מומחה מהתחום כי החוקרים זיהו גורמי סיכון חשובים לסיבוכי שפעת בילדים. הוא הסביר כי בעבודות קודמות נמצא קשר בין עישון פסיבי ובין אשפוז בשל אסתמה או זיהום ב-RSV, אך זהו המחקר הראשון בו נקשר עישון פסיבי לעלייה בסיכון לאשפוז בשל שפעת.

מתוך הכנס Infectious Diseases Society of America (IDSA) 48th Annual Meeting 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה