Flu

שינויי אק”ג במטופלים עם שפעת H1N1 (מתוך American Journal of Cardiology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-24 בספטמבר 2010 ב- American Journal of Cardiology, עולה כי שינויים באק”ג היו שכיחים במטופלים מאושפזים עם שפעת H1N1. עם זאת, החוקרים מדגישים כי עין עדות לכך שהנגיף משפיע בצורה ישירה על המיוקרד, וכי שינויי האק”ג חלפו מעצמם ולא השפיעו על הפרוגנוזה.

זהו מחקר פרוספקטיבי, שכלל 50 משתתפים שאושפזו בביה”ח עם שפעת H1N1. החוקרים עקבו אחר שינויי אק”ג שהופיעו ותיעדו מאפיינים אפידמיולוגים וקליניים, על מנת להעריך האם שינויי אק”ג משפיעים על תוצאות המחלה.

מתוצאות המחקר עולה כי ב-14 משתתפים (28%) נצפו שינויי אק”ג בעת הקבלה לאשפוז, כולל 6 משתתפים עם ירידות מקטע ST ו-9 משתתפים עם היפוך גלי T. החוקרים מציינים כי במשתתף אחד נצפו שני השינויים.

במחקר לא נמצא קשר בין שינויי אק”ג ובין גיל, מין, מחלות רקע, תוצאות המעבדה או מעורבות של דרכי אוויר תחתונות. כמו כן, בדיקות ביוכימיות ספציפיות ללב ובדיקת אקו-לב היו תקינות בכל המשתתפים, והחוקרים מדווחים כי כל שינויי האק”ג שנצפו חלפו עם הטיפול בזיהום הנגיפי.

הם מציינים כי משתתף אחד עם אק”ג תקין ו-2 משתתפים עם שינויי אק”ג נזקקו לאשפוז ביחידה לטיפול נמרץ, וכי 2 משתתפים אלו נפטרו בהמשך מאי ספיקה נשימתית. בקרב המשתתפים שנותרו בחיים, לא נצפה הבדל מובהק במשך האשפוז בין משתתפים עם וללא שינויי אק”ג.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי שינויי האק”ג קשורים ככל הנראה לסטרס הכללי, בחולים עם זיהום מערכתי. לדבריהם, במידה ולנגיף הייתה השפעה ירידה על הלב, התמונה הקלינית הצפוייה הייתה חמורה יותר, ושינויי האק”ג לא היו חולפים במהרה.

לדבריהם, המדגם כלל משתתפים עם מחלה זיהומית חמורה יחסית שדרשה אשפוז, ולכן תיתכן הערכת-יתר של שכיחות שינויי האק”ג. עם זאת, בעבודה קודמת שבדקה מטופלים עם שפעת H1N1 בקהילה נצפה שיעור גבוה יותר של שינויי אק”ג.

החוקרים מסכמים כי שינויי אק”ג היו שכיחים במטופלים מאושפזים עם שפעת H1N1, אך לא נקשרו לחומרת המחלה או לפרוגנוזה גרועה יותר.

Am J Cardol. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה