Fibromyalgia

הערכת התועלת של טיפולים לעמוד-שדרה בחולי פיברומיאלגיה (Arthritis & Rheumatism)

בחולים הפונים לטיפול רפואי בשל כאבי גב עם דפוס תסמינים אופייני לפיברומיאלגיה אינם זוכים לתועלת רבה מטיפולים זעיר פולשניים לעמוד השדרה, דוגמת הזרקת סטרואידים אפידוראלית., כך מדווחים חוקרים בכתב העת Arthritis & Rheumatism.

לדברי החוקרים, לטיפולים בזריקות להקלה על כאבי עמוד-שדרה שיעורי כשלון גבוהים, עובדה המדגישה את חשיבות בחירת החולים לטיפול. ייתכן כי זיהוי נוכחות פנוטיפ דמוי-פיברומיאלגיה יסייע בניבוי, מאחר שבחולים אלו, זריקה היקפית לא תקל על כאב הנובע משינויים בעברה עצבית מרכזית. הם שיערו כי חולים עם כאבי עמוד-שדרה, עם פנוטיפ המתאים לפיברומיאלגיה, שונים מאלו שאינם עונים על הקריטריונים לפיברומיאלגיה.

מדגם המחקר כלל 548 חולים עם אבחנה עיקרית של כאב עמוד-שדרה. כל המשתתפים השלימו שאלונים להערכה עצמית, כולל מדד BPI (Brief Pain Inventory), PainDETECT, מדד Hospital Anxiety and Depression Scale, מדדי תפקוד גופני ואת קריטריוני ACR (American College of Rheumatology) לפיברומיאלגיה.

42% מהמשתתפים ענו על הקריטריונים לפיברומיאלגיה. בהשוואה לחולים שלא ענו על הקריטריונים למחלה, חולים עם פיברומיאלגיה היו צעירים יותר, מובטלים, קיבלו פיצויים, סבלו מכאב חמור יותר, סבלו מכאב שהפריע לתפקוד ומכאב נוירופתי, וכן מרמות גבוהות יותר של דיכאון וחרדה, וכן רמות תפקוד גופני נמוכות יותר. מין, כאב נוירופתי, הפרעה של הכאב לתפקוד היומיומי, תפקוד גופני וחרדה זוהו כולם כגורמים מנבאים בלתי-תלויים לפיברומיאלגיה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי על-בסיס קריטריונים לפיברומיאלגיה הם הדגימו הבדלים משמעותיים בפנוטיפ של חולים עם כאבי עמוד-שדרה. למרות שלא ניתן לאשר נוכחות כאב מרכזי באמצעות סקרים בלבד, הפתופיזיולוגיה של פיברומיאלגיה עשויה לסייע בהבנת הוריאביליות בתגובה להתערבויות בעמוד השדרה.

Arthritis & Rheumatism 2013

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה