Fibromyalgia

האם קיים קשר בין מזג האוויר ובין פיברומיאלגיה? (Arthritis Care Res)

למרות תלונות נפוצות לפיהן מזג האוויר עשוי להחמיר תסמיני פיברומיאלגיה, מתוצאות מחקר חדש עולה כי אין קשר עקבי בין מזג האוויר ובין החמרת תסמיני פיברומיאלגיה. יתרה מזאת, הקשרים המשמעותיים הבודדים שזיהו החוקרים היו קטנים מאוד וקטנים מכדי להשפיע על התפקוד היומיומי.

החוקרים הוסיפו כי ייתכן וקיימים תסמינים הקשורים במזג האוויר, אך ייתכן וגורמים אלו שונים בין חולים. עד 92% מהחולים עם פיברומיאלגיה מדווחים כי מצבי מזג אוויר מסוימים עשויים להחמיר את התסמינים שלהם בפרט, כאב כרוני ועייפות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים מלמעלה מ-300 נשים עם פיברומיאלגיה למלא יומן יומי לתיעוד התסמינים שלהן, שינה ופעילות, למשך ארבעה שבועות. הנשים דירגו כל מדד, דוגמת כאב  או איכות שינה, בסולם של חמש נקודות.

לאחר מכן, החוקרים השוו את היומנים אל מול מזג האוויר בכל יום, כולל הטמפרטורה בזריחה, הלחות והלחץ האטמוספרי. בסה”כ, הנשים דיווחו על מדד כאב של 3.35 ומדד עייפות של 3.77, המעידים על דרגה בינונית עד חמורה.

החוקרים מצאו קשר בין מדדי כאב גבוהים יותר ובין ימים פחות שמשיים או עם לחות גבוהה יותר, אך ההשפעות היו קטנות מאוד. לדוגמא, שעת שמה נוספת ביום לוותה בירידה של 0.005 במדד של חמש נקודות.

מומחים בתחום ציינו כי הקשר שתואר עם השמש הגיוני מאחר ורבים חשים טוב יותר עם חשיפה לשמש. בימים שמשיים אנשים יוצאים החוצה והם פעילים יותר, עובדה המביאה גם להפחתת הכאב. באשר לעייפות, התסמינים היו מעט גרועים יותר בימים חמים יותר ובימים עם פחות לחות, אך גם שינויים אלו היו קטנים מאוד.

למרות שזוהה קשרים משמעותיים מסוימים, ממצאי המחקר מספקים עדות נוספת כנגד ההשפעה של מצבי מזג האוויר על הכאב והעייפות בנשים עם פיברומיאלגיה. מהמחקר עולה בבירור כי ההשפעה של מזג האוויר על תסמיני פיברומיאלגיה אינה נפוצה מאוד. עם זאת, אין להסיק מכך כי אין קשר בין התסמינים ומזג האוויר.

חלק מהנשים מושפעות מאוד ממזג האוויר וחשוב לערוך מחקרים נוספים במטרה לזהות השפעות אפשריות על תסמיני פיברומיאלגיה.

Arthritis Care Res 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה