Fatty Liver

השפעה סינרגיסטית של מחלת כבד שומני והיסטוריה של סוכרת הריונית על הסיכון לסוכרת מסוג 2 (Eur J Epidemiol)

במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי למחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול והיסטוריה של סוכרת הריונית השפעה סינרגיסטית להעלאת הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול משפרת את יכולת ניבוי התפתחות סוכרת מסוג 2 בנשים עם היסטוריה של סוכרת מסוג 2. מטרתם המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה המשולבת של מחלת כבד שומני וסוכרת הריונית על חיזוי הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.

מחקר העוקבה הרטרוספקטיבי כלל 97,347 נשים מקוריאה ללא אבחנה של סוכרת בתחילת המחקר (גיל ממוצע של 39 שנים). ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 על-פי היסטוריה של סוכרת הריונית ואבחנה לפי אולטרה-סאונד של מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול.

לאורך חציון מעקב של 3.9 שנים תוארו 1,515 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2.

יחסי הסיכון המתוקנים להיארעות סוכרת מסוג 2 בהשוואה להיסטוריה של סוכרת הריונית בלבד, מחלת כבד שומני בלבד, או שתי ההפרעות יחד, בהשוואה לנשים ללא מחלת כבד שומני וללא סוכרת הריונית, עמדו על 2.61 (רווח בר-סמך 95% של 2.06-3.31), 2.26 (רווח בר-סמך 95% של 1.96-2.59) ו-6.45 (רווח בר-סמך 95% של 5.19-8.00), בהתאמה. קשרים אלו נותרו ללא שינוי לאחר תקנון לתנגודת לאינסולין, מדד מסת גוף וערפלנים אפשריים אחרים.

השילוב של מחלת כבד שומני עם היסטוריה של סוכרת הריונית שיפר את יכולת חיזוי הסיכון להיארעות סוכרת מסוג 2 בהשוואה לגורמי סיכון מסורתיים לסוכרת בלבד.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מחלת כבד שומני שאינה על-רקע אלכוהול מעלה באופן סינרגיסטי את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 בנשים עם היסטוריה של סוכרת הריונית. השילוב של מחלת כבד שומני עם היסטוריה של סוכרת הריונית משפר את יכולת חיזוי הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2.

Eur J Epidemiol. 2023 May 31

 

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה