Fatty Liver

שינויים במדד כבד שומני משפיעים על הסיכון לאי-ספיקת לב ותמותה (Cardiovascular Diabetology)

שינויים במדד כבד שומני (Fatty Liver Index, או FLI) מלווים בעליה או ירידה בסיכון לסיבוכי אי-ספיקת לב ותמותה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cardiovascular Diabetology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול הינה גורם סיכון מוכר היטב למחלות לב וכלי דם ותמותה. עם זאת, לא ידוע אם התקדמות או נסיגה של מחלת כבד שומני עשויה להביא לעליה או ירידה בסיכון לאי-ספיקת לב ותמותה. במסגרת המחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הקשר בין שינויים בסטיאטוזיס כבדי והסיכונים להתפתחות אי-ספיקת לב, אשפוז עקב אי-ספיקת לב ותמותה, כולל תמותה קרדיווסקולארית או תמותה על-רקע מחלת כבד.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר National Health Insurance Service in Korea בין ינואר 2009 ועד דצמבר 2012 והתמקדו ב-240,301 חולים שעברו בדיקה רפואית לפחות פעמיים בשנתיים. הערכת סטיאטוזיס כבדי התבססה על מדד FLI, כאשר מדד של 60 נקודות ומעלה העיד על נוכחות סטיאטוזיס כבדי. בהתאם לשינויים במדדי FLI, המשתתפים במחקר סווגו לארבע קבוצות.

מהנתונים עולה כי באלו בהם תועד סטיאטוזיס כבדי לאורך בדיקות המעקב תועדה עליה בסיכון להתפתחות אי-ספיקת לב, אשפוז עקב אי-ספיקת לב ותמותה, כולל תמותה קרדיווסקולארית ותמותה עקב מחלת כבד, בהשוואה לחולים ללא סטיאטוזיס כבדי לאורך כל בדיקות המעקב. בנוכחות סטיאטוזיס כבדי תועד סיכון מוגבר להיארעות אי-ספיקת לב ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם או עקב מחלות כבד (p<0.05).

בהשוואה לחולים עם סטיאטוזיס כבדי לאורך בדיקות המעקב, באלו בהם תועדה נסיגה של סטיאטוזיס כבדי תועד סיכון מופחת להתפתחות אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.800, רווח בר-סמך 95% של 0.691-0.925), אשפוז עקב אי-ספיקת לב (יחס סיכון של 0.645, רווח בר-סמך 95% של 0.514-0.810) ותמותה משנית למחלת כבד (יחס סיכון של 0.434, רווח בר-סמך 95% של 0.223-0.846).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על הקשר בין שינויים בסטיאטוזיס כבדי ובין אי-ספיקת לב ותמותה.

 

Cardiovascular Diabetology, Dec 23, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה