Endocrinology other

דיאטה ים תיכונית מלווה בתוחלת חיים ארוכה יותר בנשים (JAMA Netw Open)

בנשים שהקפידו בצורה ההדוקה ביותר על דיאטה ים תיכונית נרשמה ירידה של 20% בסיכון לתמותה מוקדמת, בהשוואה לאלו שקיבלו בחירות תזונתיות אחרות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מבית הספר לרפואה בהרווארד שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

כאשר החוקרים ביקשו להבין כיצד דיאטה עשויה להשפיע על גוף הנשים להארכת תוחלת החיים שלהן, הם מצאו פחות סימנים לבעיות בבדיקות דם ונוזלי גוף אחרים המשמשים כסמנים לסוכרת ומחלות לב.

החוקרים בחנו את הנתונים הרפואיים לאורך 25 שנים של למעלה מ-25,000 נשים שהתגוררו בארצות הברית. הנשים סיפקו מידע מפורט אודות הרגלי התזונה לאורך כשלוש שנים  ולאחר מכן הושלמה הערכה של הרשומות הרפואיות.

בתחילת המחקר, כל הנשים נחשבו בריאות, כאשר הגיל הממוצע שלהן עמד על 55 שנים. ב-25 השנים הבאות, קרוב ל-3,900 נשים הלכו לעולמן. הסיבות המובילות לתמותה בקבוצה זו כללו מחלות לב ומחלות ממאירות. בקרב נשים שדיווחו על ההקפדה ההדוקה ביותר על דיאטה ים-תיכונית נרשמה ירידה של 23% בסיכון לתמותה מוקדמת מכל-סיבה.

מעניין לציין כי הסימנים של תפקודי גוף בריאים שנקשרו עם תוחלת חיים ארוכה היו שונים מאלו שנמדדו בבדיקות דם סטנדרטיות במהלך הערכה שנתית. שינויים בפאנל השומנים או ברמות סוכר בדם נקשרו באופן מינימאלי בלבד עם הסיכון לתמותה מוקדמת. במקום זאת, סמנים אחרים היו מנבאים הרבה יותר משמעותיים של תמותה מוקדמת, בפרט סמני דלקת ורמות הומוציסטאין ואלאנין, שתי חומצות אמינו שנקשרו עם מחלות לב ובעיות מטבוליזם.

החוקרים מזהירים כי המחקר היה מוגבר עקב העדר מגוון באוכלוסייה הנחקרת, אשר כללה בעיקר נשים לבנות ומשכילות, בגיל העמידה ומעלה.

JAMA Netw Open. 2024;7(5):e2414322

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה