Endocrinology other

מה בין שילוב חסר B12 וטיפול במטפורמין ובין הופעת נוירופתיה? (מתוך הכנס השנתי ה-72 מטעם ה-American Diabetes Association)

בחולים עם סוכרת מסוג 2, המטופלים במטפורמין, קיים קשר בין חסר וויטמין B12 ובין נוירופתיה היקפית בדרגה חמורה יותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי ה-72 מטעם ה-American Diabetes Association.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול כרוני במטפורמין נקשר בעבר עם חסר B12. נוירופתיה היקפית מאובחנת לרוב כנוירופתיה סוכרתית, אך ייתכן כי מדובר בתסמין הנובע מחסר הוויטמין.

במחקר הנוכחי נכללו 84 חולים עם סוכרת מסוג 2 שטופלו במטפורמין במשך לפחות ארבע שנים. גיל המשתתפים הממוצע היה 63 שנים ומדד מסת הגוף הממוצע היה 32.1 ק”ג למטר רבוע.

החוקרים מדדו את ריכוז B12 בדם החולים, במטרה לקבוע אם קיים קשר עם נוירופתיה היקפית. חסר וויטמין הוגדר בנוכחות ריכוז בדם של 150 פיקומול לליטר ומטה; חסר גבולי הוגדר בנוכחות ריכוז של 150-250 פיקומול לליטר.

15 חולים (17.8%) ענו על הסף להגדרת חסר B12 ו-22 חולים (26%) ענו על ההגדרה של חסר גבולי. החוקרים מדווחים על קשר הפוך בין רמות B12 ובין גיל החולים (p=0.035) ומשך הטיפול במטפורמין (p=0.048). רמות נמוכות יותר של B12 בדם לוו בנוירופתיה היקפית חמורה יותר (p=0.002).

החוקרים סבורים כי יש לנקוט משנה זהירות בטיפול בחולים מבוגרים הנוטלים מטפורמין לתקופות ארוכות. חשוב למדוד את רמות B12 ולפי הצורך להתחיל במתן תוספים לחולים אלו.

מתוך הכנס השנתי ה-72 מטעם ה-American Diabetes Association

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה