Endocrinology other

האם אורז לבן מעלה את הסיכון לסוכרת מסוג 2? (BMJ)

ממטה-אנליזה וסקירה סיסטמית של מחקרים להערכת הקשר בין תזונה והסיכון לסוכרת מסוג 2 עולה קשר אפשרי בין צריכת אורז לבן ובין סוכרת, עם זאת, מגבלות הסקירה אינן מאפשרות לקבוע מסקנות חד-משמעיות בנושא. הסקירה כללה נתונים מארבעה מחקרים ותוצאותיה פורסמו בכתב העת British Medical Journal.

ארבעת המחקרים כללו כ-352,000 חולים עם כ-13,000 מקרים חדשים של סוכרת מסוג 2 במהלך תקופות המעקב, שנעו בין 4-22 שנים.

החוקרים חושדים כי אורז לבן תרם לסיכון לסוכרת לאור הערך הגליקמי הגבוה שלו (64) בהשוואה לאורז חום (55) או חיטה מלאה (41). בנוסף, אורז לבן הינו התורם העיקרי לנטל הגליקמי בתזונה של אוכלוסיות בהן אורז מהווה את עיקר המרכיב בדיאטה.

החוקרים חישבו עקומת מנה-תגובה על-סמך ההנחה כי כל מנה מקבילה ל-158 גרם של אורז מבושל. עם כל עליה של מנה בצריכת אורז לבן, הסיכון היחסי להתפתחות סוכרת היה 1.11 (p<0001). הם מעריכים כי צפויים 167 מקרים של סוכרת לכל 100,000 אנשים בגיל העמידה בשנה, עם עליה במנה אחת של אורז לבן בכל יום.

על-בסיס הנתונים העולים מהמחקרים קובעים החוקרים כי הסיכון היחסי לסוכרת מסוג 2 עם צריכת אורז לבן בכמות רבה, בהשוואה לכמות מעטה, עמד על 1.55 באוכלוסיות אסיאתיות ועל 1.12 באוכלוסיות מערביות. החוקרים מסכמים וכותבים כי עם כל עליה של מנה אחת בצריכת אורז לבן, הסיכון היחסי לסוכרת מסוג 2 עמד על 1.11 (p<0.001).

באופן אידיאלי, החוקרים היו שמחים אם היו נערכים מחקרים אקראיים ומבוקרים גדולים להערכת ההשפעה של אורז לבן על הסיכון לסוכרת מסוג 2, אך אינם מאמינים כי אלו צפויים בזמן הקרוב.

BMJ. Published online March 15, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה