Endocrinology other

ההשפעה של תרופות ממשפחת NSAID על רמות אסטרוגנים ואנדרוגנים בגברים (Clin Endocrinol)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Clinical Endocrinology עולה כי מתן טיפול בתרופות ממשפחת NSAID (Nonsteroidal Anti-Inflammatory Drugs) עשוי להביא לירידה ברמות אסטרוגנים ואנדרוגנים מסוימים בגברים שמנים ולא-פעילים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחקרים קודמים מצאו כי טיפול קבוע ב-NSAID עשוי להפחית את רמות אסטרוגן בנשים. עם זאת, לא נערכו מחקרים גדולים ומבוססי-אוכלוסייה להערכת הקשר בין NSAID ובין הורמונים בגברים. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לבחון את הקשר בין מתן מרשם לטיפול ב-NSAID ורכישת התרופות ללא-מרשם רופא, ובין רמות אסטרוגנים ואנדרוגנים בגברים.

החוקרים ערכו סקר תצפיתי עם איסוף נתונים בין השנים 2002-2005. 1766 גברים סיפקו דגימות דם ונתונים אודות השימוש לאחרונה במשככי כאבים. החוקרים עקבו אחר רמות אנדרוגנים, אסטרוגנים, SHBG, LH ו-FSH.

מהתוצאות עולה כי אין קשר מובהק סטטיסטית בין תרופות ממשפחת NSAID שנמכרו עם מרשם רופא ותרופות שנמכרו ללא מרשם רופא ובין ההורמונים שנבחנו לאחר תקנון לערפלנים אפשריים. לדוגמא, הממוצע הגיאומטרי של ערכי טסטוסטרון היה 13.8, 13.6 ו-14.2 ננומול באלו שלא נטלו את הטיפול התרופתי, באלו שנטלו תרופות עם מרשם רופא ואלו שנטלו תרופות ממשפחת NSAID ללא מרשם רופא, בהתאמה; הערכים המקבילים של ערכי אסטרדיול עמדו על 80.3, 70.4 ו-79.9 פיקומול.

עם זאת, מניתוח מעמיק של הנתונים עולה קשר בין תכשירי NSAID הנמכרים עם מרשם רופא ובין ערכים נמוכים יותר של טסטוסטרון, אסטדריול ואסטרון בגברים שמנים וערכי טסטוסטרון ו-DHEA (Dehydroepianodrosterone) נמוכים יותר בגברים לא-פעילים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בעוד שהנתונים המובאים להלן אינם מספקים עדות משמעותית התומכת בקשר בין טיפול ב-NSAID ובין רמות ההורמונים בגברים, מתן טיפול ב-NSAID עשוי להפחית את רמות אסטרוגנים ואנדרוגנים מסוימים בגברים שמנים ולא-פעילים.

Clin Endocrinol. 2012;76(2):272-280

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה