Endocrinology other

ההשפעה של שילוב בשר רזה בהרגלי התזונה (Am J Clin Nutr)

מטופלים המקפידים על דיאטה המתמקדת בפירות וירקות להפחתת רמות הכולסטרול בדמם, יכולים לכלול בשר רזה בתזונה, ולהגיע לתוצאות דומות, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת American Journal of Clinical Nutrition.

הממצאים עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים, מהם עלה כי אין בעיה עם צריכת בשר אדום במתינות. המחקר החדש, למרות שהינו קטן, היה מבוקר היטב, עם מעקב הדוק אחר הרגלי הדיאטה של המשתתפים במחקר.

במסגרת המחקר עקבו החוקרים אחר 36 משתתפים עם ערכי כולסטרול גבוהים, כאשר הקפידו על ארבעה משטרי דיאטה שונים, שכל אחד ארך חמישה שבועות.

מבין ארבעת דפוסי התזונה עליהם הקפידו המשתתפים במהלך שלבי המחקר, דיאטת “Healthy American Diet” התירה כמות גדולה יותר של שומן רווי, שמן ודגנים וחיטה מנופה, בהשוואה לדיאטת “DASH“, המבוססת על פירות וירקות, ושתי דיאטות אחרות, שכל אחת מהן כוללת בשר רזה. עם זאת, כל הדיאטות כללו מספר קלוריות דומה.

במטרה להבטיח כי המשתתפים מקפידים על משטר התזונה, הם אכלו ארוחה אחת ביום במרכז המחקר, בין הימים שני עד שישי. גם יתר הארוחות הוכנו ע”י מרכז המחקר ונארזו להמשך.

בתחילת המחקר, ערכי LDL עמדו בממוצע על 139 מ”ג לד”ל וערכי כולסטרול כולל עמדו על 211 מ”ג לד”ל. ערכי HDL עמדו בממוצע על 52 מ”ג לד”ל.

בהשוואה לדיאטת Healthy American Diet, שהביאה לעליה קלה בערכי כולסטרול, דיאטת DASH והדיאטות שכללו בשר רזה הביאו לירידה בערכי LDL וכולסטרול כללי, לערכים ממוצעים של 129 מ”ג לד”ל ו-200 מ”ג לד”ל, בהתאמה.

הדיאטות גם הביאו לירידה קלה בערכי HDL הממוצעים, ממצא המוסבר ע”י החוקרים מאחר ושומן רווי מביא לעליה בערכי HDL.

הדיאטות המבוססות על בשר רזה כללו כמות קטנה יותר של שומן רווי, בהשוואה לדיאטה האמריקאית, המכילה כמות גדולה יותר של חמאה וגבינה משומן-מלא. דיאטות עם בשר בקר כללו 4-5.5 אונקיות בשר רזה ביום.

החוקרים סבורים כי חשוב מאוד להסביר לציבור החולים כי אין המשמעות כי עתה ניתן לצרוך בשר בשר ללא בקרה.

Am J Clin Nutr 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה