Endocrinology other

האם קיים קשר בין רמות וויטמין D ובין ממאירויות עוריות? (Arch Dermatol)

במאמר חדש שפורסם בכתב העת Archives of Dermatology מדווחים חוקרים כי הסיכון לממאירויות עוריות שאינן-מלנומה עולה עם רמות וויטמין D בדם, אך ככל הנראה הקרינה האולטרה-סגולה הינה ערפלן בבסיס הקשר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי שכיחות ממאירויות עוריות שאינן-מלנומה, הכוללות הן BCC (Basal Cell Carcinoma) והן SCC (Squamous Cell Carcinoma) עלתה בשנים האחרונות, בעיקר בנשים צעירות. עדויות אפידמילוגיות הצביעו על קשר ברור בין חשיפה לקרינה סולארית ובין ממאירויות עוריות וחשיפה לקרינה אולטרה-סגולה הינה גורם סיכון חשוב לממאירויות עוריות שאינן-מלנומה, בעיקר SCC.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את הקשר בין רמות 25-Hydroxyvitamin D ובין הסיכון לממאירויות עוריות שאינן-מלנומה במדגם HMO שכלל 3223 משתתפים, בין השנים 1997-2001. מדידת רמות וויטמין D נערכה בביקור הראשון. חסר וויטמין D הוגדר בנוכחות רמות של מתחת ל-15 ננוגרם למ”ל. רמה מספקת הוגדרה בנוכחות רמה של מעל 30 ננוגרם למ”ל.

החוקרים מדווחים על 2257 נבדקים עם רמות לא-מספקות של וויטמין D ו-966 נבדקים עם וויטמין D ברמה מספקת. מבין 240 חולים עם ממאירויות עוריות שאינן-מלנומה, 49 אובחנו עם SCC, 163 עם BCC ו-28 אובחנו עם שתי המחלות במהלך מעקב ממוצע של 9.8 שנים. החוקרים מדווחים על קשר חיובי בין רמות וויטמין D שעלו על 15 ננוגרם למ”ל ובין ממאירויות עוריות שאינן-מלנומה (יחס סיכויים לא מתוקן של 1.7). תקנון לגורמי סיכון נוספים לא העלים את הקשר הנ”ל (יחס סיכויים מתוקן של 1.8).

קשרים דומים זוהו עם רמות 25-OHD, אך אלו לא היו מובהקים סטטיסטית. ממאירויות עוריות שאינן-מלנומה הופיעו באזורים אנטומיים עם חשיפה נמוכה יותר לקרינה אולטרה-סגולה (יחס סיכויים מתוקן של 2.2), הן במקרים של SCC (3.2) והן במקרים של BCC. עם זאת, הסיכון ל-BCC היה נמוך יותר (יחס סיכויים מתוקן של 1.7).

החוקרים מסכמים וכותבים כי קיים קשר משמעותי בין רמות מוגברות של וויטמין D בדם ובין סיכון מוגבר לממאירויות עוריות שאינן-מלנומה. הקשר היה חיובי, אך לא-משמעותי באתרים בגוף עם חשיפה מעטה יותר לקרינה אולטרה-סגולה, וקרינה אולטרה-סגולה נותרה ערפלן אפשרי.

Arch Dermatol. Published online August 15, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה