Endocrinology other

פרופיל פרמקוקינטי ופרמקודינאמי של טיפול בסוגי אינסולין שונים (DIABETES CARE)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Diabetes Care עולה כי בהשוואה לטיפול ב-NPH ו-Detemir, הטיפול ב-Insulin Glargine לווה בפעילות מטבולית גבוהה יותר ואיזון טוב יותר של רמות הסוכר בחולי סוכרת מסוג 2, למשך עד 32 שעות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים להשוות את הפרופיל הפרמקוקינטי והפרמקודינאמי של NPH, Glargine ו-Detemir בטיפול בחולי סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל 18 חולי סוכרת מסוג 2, שעברו בדיקות בשיטת Euglycemic Clamp במהלך 32 שעות לאחר מתן זריקה תת-עורית של כל אחד מסוגי האינסולין, במינון של 0.4 יחידות לקילוגרם בשעה 22:00 לפני השינה, לאחר שבוע אחד של טיפול בכל אחד מסוגי האינסולין.

מהתוצאות עולה כי השטח מתחת לעקומת קצב עירוי סוכר (0-32 שעות) היה גדול יותר עם טיפול ב-Glargine בהשוואה ל- Detemir ב- 42% ובהשוואה ל-NPH ב- 31% (1,538; 1,081 ו-;1,170 מ”ג לק”ג, בהתאמה, p<0.05). מתן Glargine הביא לדיכוי ייצור אנדוגני של גלוקוז בהיקף נרחב יותר מ-Detemir (p<0.05) ובדומה ל-NPH (p=0.16). עם טיפול ב-Glargine, בהשוואה ל-Detemir, חל דיכוי ניכר יותר ברמות גלוקגון, C-Peptide, חומצות שומן חופשיות ו-Beta-Hydroxy-Butyrate.

כל 18 המשתתפים השלימו את הטיפול ב-Glargine, אך שני חולים שטופלו ב-NPH ושלושה שטופלו ב-Detemir הפסיקו את המחקר בשל רמות סוכר בדם אשר עלו מעל 150 מ”ג לד”ל.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי הפעילות המטבולית של אינסולין הייתה גדולה יותר עם טיפול ב-Glargine, בהשוואה ל-NPH ו-Detemir. הפרופיל הפרמקודינאמי של NPH אחראי ככל הנראה לסיכון המוגבר להיפוגליקמיה לילית, עליו דווח במחקרים קליניים השוואתיים בין NPH ו-Glargine ו-Detemir, וכן לעליה בריכוז סוכר בדם בשעות הבוקר המוקדמות (“תופעת השחר”).

בשלב השני של המחקר, מהשעה 14:00, קצב עירוי הסוכר היה מהיר יותר עם NPH ו-Glargine, בהשוואה ל-Detemir עד לתום המחקר. לבסוף, ל-Glargine הייתה השפעה גדולה יותר לדיכוי ליפוליזה, בהשוואה ל-NPH ו-Detemir. בהשוואה ל-Detemir בלבד, הטיפול ב-Glargine הביא לדיכוי משמעותי יותר בריכוזי C-Peptide וגלוקגון. בנוסף, לטיפול ב-Glargine משך פעולה ארוך יותר, עם וריאביליות מעטה יותר בין מטופלים.

DIABETES CARE, VOLUME 34, JUNE 2011

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה