Endocrinology other

הבטיחות והיעילות של טיפול חד-שבועי ב-Exenatide (מתוך Diabetes Technol Ther)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes Technology & Therapeutics עולה כי לתכשיר Exenatide (בייאטה), הניתן כזריקה חד-שבועית, תועלת ובטיחות לאורך זמן, בטיפול בחלים עם סוכרת מסוג 2.

בחולים עם סוכרת מסוג 2, ישנה הפרעה בתגובה הפיזיולוגית של GLP-1 (Glucagon-Like Peptide), לה חלק בבקרת משק הסוכר במספר מנגנונים. אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 עשוי למלא את הצרכים התרפויטים הדרושים בטיפול בחולי סוכרת מסוג 2: שיפור איזון רמות הסוכר בדם ללא הגדלת הסיכון להיפוגליקמיה (למעט עם טיפול משולב עם סולפוניל-אוריאה) והפחתת המשקל בחלק גדול מהחולים.

לאגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 חלק באלגוריתם הטיפול בחולי סוכרת מסוג 2. לדוגמא, בשנת 2009, ה-American Diabetes Association ו-European Association for the Study of Diabetes עדכנו את הקונצנזוס אודות אלגוריתם הטיפול כך שיכלול אגוניסטים לקולטן GLP-1. התרופה הראשונה במשפחה הייתה Exenatide BID (ExBID), תכשיר קצר-פעולה הדורש מתן זריקות פעמיים ביום, בעת ארוחות. Liraglutide הינו תכשיר בעל פעילות ארוכה יותר, עם מתן זריקה חד-יומית, וקיבל לאחרונה אישור של הרשויות. מספר תכשירים ארוכי-טווח אחרים מצויים בשלבי פיתוח קליני, אחד מהם מבוסס על Exenatide הניתנת פעם בשבוע (ExQW).

במאמר המלא סוקרים החוקרים את הפיתוח הקליני של ExQW במסגרת תכנית DURATION. החולים במחקר זה קיבלו טיפולים קודמים שונים, שנעו משינוי אורחות חיים ועד לטיפול פומי משולב, אם כי מרביתם (68%) טופלו במטפורמין בלבד.

באופן ספציפי, החוקרים העריכו את הבטיחות, איזון רמות הסוכר והמשקל של חולים שטופלו ב- Exenatide שניתן פעם בשבוע אל מול Exenatide שניתן פעמיים ביום, Sitagliptin, Pioglitazone, או Insulin Glargine. יתרה מזאת, הם עקבו אחר מדדים להערכת תפקוד תאי ביתא, סיכון קרדיווסקולארי, דלקת ובריאות הכבד.

במהלך הפיתוח הקליני של ExQW, הודגמה תועלת קלינית עקבית (ירידה של 1.5-1.9% בערכי HbA1c וירידה של 2-4 קילוגרמים במשקל הגוף) ובטיחות הטיפול ב- Exenatide שניתן אחת לשבוע, בחולים עם סוכרת מסוג 2.

Diabetes Technol Ther. 2011 Jul 6

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה