Endocrinology other

האם הורמון גדילה מעלה הסיכון לסוכרת ? (Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism )

ע”פ מחקר המדווח ב-Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism נראה שילדים המטופלים בהורמון גדילה (GH) נמצאים בסיכון מגובר לפתח סוכרת. עם זאת, השכיחות עדיין נמוכה וייתכן שתופעת הלוואי הזו עשוייה להיות הפיכה.

המחברים מעירים ש-GH אקסוגני עשוי לתרום לתנגודת אינסולין דבר שכבר גרם לדאגה בעבר. שכיחות של סוכרת סוג 2 דווחה בעבר במחקרים תצפיתיים בילדים שטופלו ב-GH , ומחקר שפורסם בשנת 2000 רמז על היארעות מוגברת של סוכרת בילדים אלה בהשוואה לאוכלוסיה הרגילה. למרות ששכיחות סוכרת סוג 2 נמוכה באופן יחסי בילדות עדיין לא היה ברורה ומוגדרת שכיחותה בילדים עם הפרעות בגדילה.

החוקרים ניתחו נתונים מתוך מאגר המידע של Genetics and Neuroendocrinology of Short Stature  International Study ) או בקיצור GeNeSIS.

החוקרים חישבו את השכיחות של סוכרת בילדים שטופלו ב-GH שמספרם הגיע ל-11,686 , ושהיו עליהם נתוני מעקב בהיקף של 37,000 שנות מטופל.

השכיחות בתקופת הבסיס של סוכרת הוערכה מתוך נתונים של 8,658 מטופלים שהיו נאיבים ל-GH בתחילת המחקר, וזאת הושוותה לנתונים שהצטברו במהלך המעקב עבור מטופלים מתחת לגיל 20 .

התוצאות המרכזיות שהתקבלו היו:


  • שיעור הסוכרת מסוג 1 הייתה 4.92 לכל 1000 איש ב-GeNeSIS ו-1.03 בקבוצת הבקרה בילדים בגיל 0-9 , ו-7.33 ו-2.99 בהתאמה עבור גילים 10-19 . לא היו מקרים של סוכרת סוג 2 ב-GeNEeSIS  לפני התחלת הטיפול ב-GH .

  • במהלך תקופה חציונית של 1.8 שנות טיפול ב-GH נמצא ש-11 מטופלים שהחלו טיפול ב-GH פיתחו סוכרת סוג 2 וב-26 דווח על הפרעות ברגישות לאינסולין.

  • יחס הסיכון לסוכרת סוג 1 בקבוצת ה-GH היה 1.4 ו-6.5  לסוכרת סוג 2 .

  • זוהו גורמי סיכון לסוכרת סוג 2 ב-10 מתוך 11 הילדים שאובחנו עם סוכרת סוג 2 ואלו כללו השמנה, טיפול בהקרנות ללוקמיה והפרעות בגדילה.  מרבית המטופלים הגיעו לרמות תקינות של סוכר לאחר טיפול.

המחברים מציגים את מגבלות המחקר הכוללות את היותו מחקר תצפיתי, ההשוואה עם האוכלוסיה הכללית ולא קבוצה של מטופלים דומים שאינם מטופלים ב-GH , ועוד.

עם זאת הם מסכמים שהשכיחות של סוכרת סוג 2 במטופלי ה-GH נשארת נמוכה ושלרוב המטופלים עם סוכרת יש גורמי סיכון שאינם קשורים ל-GH.  הם מוסיפים שלמרות שתופעת הלוואי הזו עשוייה להיות הפיכה, הסיכון ארוך הטווח למטופלים אלה דורש מחקר נוסף ארוך טווח.

  The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, doi:10.1210/jc.2010-3023






0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה