Endocrinology other

מהי היעילות של Sitagliptin בחולי סוכרת מסוג 2 שאינם נשלטים היטב באמצעות טיפול ב-Metformin? (מתוך Wiener Klinische Wochenschrift)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר אוסטרי חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Wiener Klinische Wochenschrift עולה כי השימוש בתכשיר Sitagliptin הינו יעיל ונסבל היטב כטיפול נוסף בקרב חולי סוכרת מסוג 2 בהם ערכי הסוכר אינם נשלטים באמצעות מונותרפיה עם Metformin בלבד.

החוקרים מסבירים כי ביקשו לבחון את המאפיינים של חולים סוכרתיים המטופלים במונותרפיה עם Metformin באוסטריה, וזאת בצורה תצפיתית ולא התערבותית. בנוסף, בקרב אותם חולים המקבלים טיפול ב-Sitagliptin כטיפול נוסף (Add-on therapy), נבדקו היעילות והסבילות של שילוב תרופתי זה בתנאי החיים האמיתיים.

לשם כך, נאסף מידע ביחס לשליטה בערכי הסוכר בדם, המצב המטבולי ותחלואה נלווית בקרב 2,313 חולי סוכרת מסוג 2 המטופלים ב-Metformin בלבד, וזאת על סמך גיליונותיהם הרפואיים ממרפאות רופאי משפחה ופנימאים. ב-679 חולים (עם רמות HbA1C מעל 7% ומדד מסת גוף של מעל 26kg/m2) הותחל טיפול ב-Sitagliptin כטיפול נוסף ל-Metformin, ובוצע אחריהם מעקב למשך שישה חודשים בממוצע.

החוקרים מדווחים כי 82.8% מהחולים בעוקבה הראשונית (2,313 חולים סה”כ) לא השיגו את ערכי המטרה של רמות הסוכר כפי שמומלצות על פי ה-Austrian Diabetes Association (משמע רמות HbA1C של עד 6.5%). בחולים עם רמות Hb1C בסיסיות של מעל 7% (ממוצע, 8.3%) ומדד מסת גוף של מעל 26kg/m2, נמצא כי הוספת טיפול ב-Sitagliptin במינון 100 מ”ג ליום הובילה לירידה של ערכי ה-HbA1C ב-1.13±0.04% (p<0.0001) בממוצע תוך שישה חודשים.

החוקרים מוסיפים כי שיעור החולים אשר השיגו HbA1C של פחות מ-7% או של 6.5% ומטה עמד על 44.9% ו-19.1%, בהתאמה. בנוסף, רמות הסוכר בדם בעת צום ולאחר ארוחה ירדו אף הן ב-36.3±1.6 מ”ג לדציליטר ו-60.0±3.2 מ”ג לדציליטר, בהתאמה (p<0.0001 עבור שניהם). מדד מסת הגוף (BMI) ירד ב-2.8±0.2 (p<0.0001).

לבסוף, באשר לסבילות הטיפול ב-Sitagliptin, מציינים החוקרים כי מרבית החולים אשר קיבלו טיפול זה הגדירו אותו כ’נסבל היטב’.

חולים עם סוכרת מסוג 2 פעמים רבות אינם מקבלים טיפול בתכשיר נוסף הנדרש לצורך השגת ערכי המטרה של השליטה הגליקמית, מסכמים החוקרים. לדבריהם, על סמך תוצאותיהם אלו הרי שהשימוש בתכשיר Sitagliptin מהווה אפשרות טיפולית יעילה ונסבלת היטב עבור חולי סוכרת מסוג 2 אשר אינם משיגים שליטה גליקמית טובה באמצעות מונותרפיה עם Metformin על פי ההנחיות העדכניות לטיפול.

לתקציר המאמר

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה