Endocrinology other

טיפול בתרופות המפחיתות עמידות לאינסולין והקפדה על איזון סוכרת מונעים פוליפים במעי הגס (מתוך הכנס השנתי ה-20 של American Association of Clinical Endocrinologists)

הטיפול בתרופות המפחיתות עמידות לאינסולין (Insulin Sensitizers) והקפדה על איזון רמות הסוכר בדם עשויים להפחית משמעותית את הסיכון לפוליפים במעי הגס בחולי סוכרת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי ה-20 של American Association of Clinical Endocrinologists.

לדברי החוקרים, 95% מהמקרים של סרטן מעי גס נובעים מפוליפים במעי הגס וידוע כי בחולי סוכרת קיים סיכון מוגבר לסרטן מעי גס. זהו המחקר הראשון שבחן דרכים למניעת פוליפים במעי הגס באוכלוסיה זו.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות למעלה מ-130,000 חולים שעברו בדיקות קולנוסקופיה בין השנים 2002-2008, כולל כ-54,000 חולים (41.4%) לאחר כריתת פוליפ. מרבית המשתתפים במחקר היו גברים, בגיל ממוצע של 63 שנים.

מניתוח הנתונים עולה קשר הדוק בין הטיפול במטפורמין ותיאזולידנדיונים, המפחיתים את העמידות לאינסולין, וכן הקפדה על איזון רמות HbA1c למתחת 6.5%, ובין ירידה בהיארעות פוליפים במעי הגס.

יחס הסיכויים עם מטפורמין עמד על 0.94, יחס סיכויים עם תיאזולידנדיונים עמד על 0.83 ועל 1.06 עם רמות HbA1c של מעל 6.5%. סיכון מופחת לפוליפים במעי הגס תועד בנבדקים ממוצא אפריקאי-אמריקאי, נשים והיספאנים. טבק העלה את הסיכון לפוליפים.

גם לאחר תקנון להקפדה על איזון סוכרת, עדיין תועדה השפעה מגנה מפני פוליפים עם טיפול במטפורמין ותיאזולידנדיונים.

החוקרים מציינים כי הם לא הצליחו לזהות קשר בין טיפול באינסולין או סטטינים ובין פוליפים במעי הגס. מספר מחקרים קשר בין טיפול באינסולין ובין סרטן מעי גס, אך החוקרים לא מצאו כל קשר כזה.

מתוך הכנס השנתי ה-20 של American Association of Clinical Endocrinologists

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה