Endocrinology other

האם טיפול נוגד-אסטרוגן מפחית את הסיכון לתמותה כתוצאה מסרטן הריאות? (מתוך Cancer)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר גדול חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Cancer ובוצע בקרב נשים עם סרטן השד שכמחצית מהן נוטלות תכשירים אנטיאסטרוגניים כגון Tamoxifen, עולות ראיות נוספות לכך שאסטרוגן משנה את התוצאות של סרטן הריאות.

החוקרים מדווחים כי מבין הנשים אשר פיתחו במהלך תקופת המעקב סרטן ריאות, נמצא כי השימוש בתכשירים אנטיאסטרוגניים היה קשור בסיכון נמוך משמעותית לתמותה כתוצאה מסרטן הריאות, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית.

לדברי החוקרים, תוצאותיהם אלו תומכות בהשערה לפיה קיימת השפעה הורמונאלית על סרטן הריאות, דבר שעולה מממצאים כגון קיומם של קולטנים לאסטרוגן ופרוגסטרון בחלק ניכר מגידולים אלו. באם מחקרים פרוספקטיביים יאשרו את התוצאות וימצאו כי תכשירים אנטיאסטרוגניים אכן משפרים את התוצאות של סרטן הריאות, הרי שתהיינה לכך השלכות משמעותיות עבור העשייה הקלינית, הם טוענים.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים טוען כי התוצאות הינן פרובוקטיביות מאוד, ובמיוחד מאחר והן עומדות בקנה אחד עם תוצאות ה-Womens’ Health Initiative (WHI), אשר הראו שיעור תמותה מוגבר כתוצאה מסרטן הריאות בקרב נשים שטופלו באסטרוגן ופרוגסטינים, בהשוואה לקבוצת הביקורת.

המומחה מסכים עם החוקרים כי לאור התוצאות יש צורך בעריכת מחקרים פרוספקטיביים אשר ייבחנו את השימוש בתכשירים אנטיאסטרוגניים בהקשר זה. עד אשר תתקבלנה תוצאות ממחקר שכזה, טוען המומחה כי נטייתו תהיה לדון בתוצאות אלו עם נשים הנוטלות טיפול הורמונאלי תחליפי, כשם שכבר עושה לדבריו, דבר אשר יתכן ויביא לכך שנשים אלו תבחרנה להפסיק את השימוש בטיפול זה לאחר שקילת הסיכון אל מול התועלת שבטיפול. עם זאת, המומחה מדגיש כי לא היה מסיק שתוצאות אלו מצדיקות מתן טיפול אנטיאסטרוגני כטיפול בסרטן הריאות.

החוקרים מסבירים כי הרעיון שמאחורי עריכת המחקר הנוכחי מקורו באמת בממצאי מחקר ה-WHI הנוגעים לסרטן הריאות. לדבריהם, כאשר פורסמו תוצאותיו, החוקרים העומדים מאחורי מחקר ה-WHI ציינו כי הטיפול באסטרוגן יחד עם פרוגסטין בקרב נשים שלאחר גיל המעבר לא הגביר את היארעות סרטן הריאות, אולם הגביר את מספר מקרי התמותה שנצפו בעקבותיו, ובייחוד את אלו שנגרמו מסרטן ריאות מסוג Non-small cell.

לאור זאת, החוקרים שיערו כי באם טיפול הורמונאלי אכן מגביר את הסיכון לתמותה בעקבות סרטן הריאות, הרי שיתכן והשימוש בתכשירים אנטיאסטרוגניים יביא לסיכון מופחת. וכך אכן נמצא במחקר הנוכחי.

במחקר נכללו 6,655 נשים הסובלות מסרטן השד מתוך מאגר ה-Geneva Cancer Registry, אשר קרוב למחציתן (46%) נטלו תכשירים אנטיאסטרוגניים.

במהלך תקופת מעקב חציונית של 7.3 שנים, נמצא כי 40 נשים פיתחו סרטן ריאות. היארעות סרטן הריאות הייתה דומה בין קבוצת הנשים הנוטלות תכשירים אנטיאסטרוגניים ובין קבוצת הנשים שאינן נוטלות טיפול זה (p=0.39). בהמשך ביקשו החוקרים להשוות את התוצאות של קבוצת נשים זו לאלו של אוכלוסיות עם שיעורי תמותה מתוקנים. ניתוח זה של הנתונים העלה כי ההיארעות של סרטן הריאות הייתה דומה בין אלו שטופלו באנטיאסטרוגנים, אלו שלא טופלו בתכשירים אלו, ובין האוכלוסיה הכללית.

עם זאת, הסיכון לתמותה כתוצאה מסרטן הריאות היה נמוך משמעותית בקרב הנשים אשר קיבלו טיפול זה בהשוואה לאלו שלא קיבלו אותו, וכן בהשוואה לאוכלוסיה הכללית. החוקרים מדווחים כי נצפה שיעור נמוך ב-78% של תמותה כתוצאה מסרטן הריאות בקבוצת הטיפול האנטיאסטרוגני בהשוואה לאוכלוסיה הכללית.

לדברי החוקרים, שיעורי התמותה כתוצאה מסרטן הריאות עמדו על 9.2 מקרים למאה אלף עבור נשים הנוטלות טיפול אנטיאסטרוגני, בהשוואה ל-45.0 מקרים למאה אלף עבור נשים שלא נטלו טיפול זה (p=0.026). לא סביר כי ממצא זה מקורו בהבדלים בהרגלי העישון, הם טוענים, מאחר ומידת החשיפה לטבק הייתה דומה בין שתי הקבוצות. עם זאת, הם מציינים כי מידע זה היה זמין רק עבור כמחצית מהעוקבה.

החוקרים מסכמים כי בניתוח נתונים בו הושווה מאגר של חולות סרטן עם האוכלוסיה הכללית, נמצא כי הטיפול בתכשירים אנטיאסטרוגניים בסרטן השד היה קשור בסיכון מופחת לתמותה כתוצאה מסרטן הריאות. לדבריהם, ממצאים אלו מספקים ראיות נוספות למקום שממלא אסטרוגן בהתקדמות סרטן הריאות.

מנקודת מבט ביולוגית, טוענים החוקרים כי התצפית לפיה צריכת אסטרוגן קשורה בסיכון מוגבר לתמותה כתוצאה מסרטן הריאות, וכי טיפול נוגד-אסטרוגן קשור בסיכון מופחת, כפי שעלה במחקר זה, תומכות במידה ניכרת בכך שאסטרוגן מעורב בהתקדמות סרטן הריאות.

המומחה מסכם כי נצפתה ירידה משמעותית בשיעור התמותה כתוצאה מסרטן הריאות בקרב נשים שנטלו תכשירים אנטי-אסטרוגניים, בהשוואה לשיעורי התמותה המתוקננים לגיל באוכלוסיה הכללית. למעשה, שיעור זה היה רק 13% מהתוצאה הצפויה, משמע הבדל מובהק סטטיסטית. עם זאת, מציין המומחה כי הממצאים מתבססים על מספר קטן מאוד של חולות אשר פיתחו סרטן ריאות, בהשוואה לשיעור המנובא המתבסס על מודל.

Cancer 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה