Endocrinology other

HRT טראנסדרמאלי ופומי והסיכון לשבץ (מתוך ה- British Medical Journal)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון ה- British Medical Journal ב- 3 ביוני, עולה כי HRT (hormone replacement therapy) הניתן דרך העור (transdermal), כרוך בסיכון נמוך יותר לשבץ בהשוואה לטיפול כזה הניתן פומית.

המחקר הנוכחי מסוג עוקבת מקרה ביקורת בדק 870,286 נשים לאחר גיל המעבר לאורך 400 מרפאות בבריטניה.  גילאי הנשים היו בין 50 ל- 79 שנים.  כל הנשים השתייכו למרפאות שעמדו במדדי איכות שהוגדרו מראש, ולאף אחת מהן לא היה אירוע קודם של שבץ.

כל מקרי השבץ זוהו עפ”י קודי אבחנות.  כל הנשים נותרו תחת מעקב עד מועד השבץ, מוות, תום השתייכות למרפאה ספציפית או תום המחקר, עפ”י האירוע הראשון מביניהם.  עבור כל מקרה שבץ, עד 4 מקרי ביקורת נבחרו אקראית בין חברות העוקבה עפ”י הגדרות הסיכונים שהוגדרו למקרה.

מוצרי HRT הוגדרו כאסטרוגנים בלבד, אסטרוגנים יחד עם פרוגסטרון, פרוגסטרון בלבד או טיבולון (tibolone).  אסטרוגנים חולקו בנוסף עפ”י אופן מתן התכשיר (טראנסדרמאלי או פומי) ומינונם (גבוה או נמוך).

מתוצאות המחקר עולה כי 16,102 נשים חוו אירוע שבץ ראשון בחייהן במהלך המחקר, ומתוכן 392 (2.4) הוצאו מהמחקר, היות ולא נמצאו להן מקרי ביקורת מתאימים.  בסופו של התהליך נבדקו 15,710 מקרי שבץ שהותאמו ל- 59,958 מקרי ביקורת. 

שיעור מקרי השבץ עמד על 2.85 ל- 1000 לשנה.  יחס השיעורים המתוקן לשבץ הקשור בשימוש נוכחי ב- HRT תוך עורי עמד על 0.95 (95% CI 0.75 to 1.20) בהשוואה להעדר שימוש.

הסיכון לשבץ לא גבר עם שימוש במדבקות שהכילו מינון נמוך של אסטרוגן (יחס שיעורים של 0.81), בהשוואה להעדר שימוש, בעוד שהסיכון עלה בשימוש במדבקות אסטרוגן במינון גבוה (יחס שיעורים של 1.89). 

משתמשות נוכחיות ב- HRT פומי הדגימו שיעור גבוה יותר של שבץ בהשוואה לאלו שלא נטלו כלל HRT (יחס שיעורים של 1.28), הן במינון גבוה והן במינון נמוך.

החוקרים מציינים כי על אף שמחקרם לא מצא סיכון מוגבר לשבץ בשימוש באסטרוגן טראנסדרמאלי, הם אינם יכולים להתעלם מעלייה קלה בסיכון בטיפול לאורך זמן.  הם מוסיפים כי שימוש ב- HRT טראנסדרמאלי במינון גבוה ו HRT פומי העלו את הסיכון לשבץ ב- 25% – 88%.  לדבריהם, מחקרם מצביע על כך ששימוש באסטרוגן טראנסדרמאלי במינון נמוך עשוי להיות כרוך בסיכון נמוך יותר לשבץ בהשוואה למתן פומי, היות ולא נמצאו הבדלים משמעותיים בשיעורי שבץ בהשוואת מינונים טראנסדרמאלים נמוכים והעדר שימוש ב- HRT.

מחקר זה, מדגישים החוקרים, מעודד המשך מחקר ללמידת יעילותה ובטיחותה של שיטת מתן HRT טראנסדרמאלי.

BMJ 2010

לידיעה ב- NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה