Endocrinology other

מיקרוסקופיה קונפוקאלית של הקרנית עשויה לאבחן את קיומה וחומרתה של נוירופתיה סוכרתית (מתוך Diabetes Care)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אפריל של ירחון Diabetes Care עולה כי מיקרוסקופיה קונפוקאלית של הקרנית עשויה לאבחן בצורה מדויקת ובלתי-פולשנית את קיומה וחומרתה של נוירופתיה סוכרתית.

לדברי החוקרים, על אף שעוד מוקדם מכדי לאמץ את השיטה בצורה נרחבת, הרי שלמיקרוסקופיה קונפוקאלית של הקרנית פוטנציאל אדיר, שכן עלה בידם במחקרם זה להראות בצורה עקבית כי עשויה לאתר נזק מוקדם לעצבים ולרבד את חומרת הנוירופתיה הסוכרתית. במחקר ביקשו החוקרים לעשות שימוש בטכנולוגיה זו על מנת להעריך את רגישות הקרנית ואת מורפולוגית עצבי הקרנית בקרב 101 חולים סוכרתיים ו-17 מתנדבים בריאים.

החוקרים מדווחים כי סף תחושת הוויברציה עלה משמעותית עם העלייה בחומרת הנוירופתיה, והיה מוגבר בצורה מובהקת רק בקרב החולים שהראו נוירופתיה בחומרה קלה, בינונית או קשה ולא בקרב חולים ללא נוירופתיה.

באשר לסף לזיהוי תחושת קור או כאב הקשור בחום, עלו ערכים אלו בצורה פרוגרסיבית עם העלייה בדרגות חומרת הנוירופתיה. רגישות הקרנית הייתה נמוכה יותר בקרב חולים סוכרתיים בהשוואה למתנדבים הבריאים, אולם ההבדל הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית רק בקרב אלו מהם שהראו נוירופתיה קשה.

החוקרים מוסיפים כי צפיפות סיבי עצבי הקרנית, צפיפות ענפי העצב ואורכם היו נמוכים בצורה פרוגרסיבית ומשמעותית בקרב החולים הסוכרתיים (לרבות אלו שלא הראו עדות לנוירופתיה).

לבסוף, עקומת ה-Receiver Operating Characteristic (ROC) curve הראתה כי אורך סיבי העצב הינו מדד טוב יותר לאבחון של נוירופתיה סוכרתית (עם רגישות של 64% וסגוליות של 79%). עם זאת, יתכן לדבריהם והשימוש במדדי צפיפות סיבי העצב וצפיפות ענפי העצב יביא לסגוליות טובה יותר.

ככלל, שלושת מדדים אלו הראו רגישות וסגוליות דומות ביחס לאיתור חולים המצויים בסיכון מוגבר להתפתחות כיבים ברגליים, אם כי אורך סיבי העצב היה הספציפי שבהם.

החוקרים מסכמים כי המדובר בשיטה חדשה אולם ישימה קלינית לבחינת נוירופתיה, אשר עשויה להצטרף לבדיקות סקר של הרשתית. לטענתם, אופתומטריסטים ואופתלמולוגים יכולים לעשות שימוש במבחן זה על מנת להעריך את קיומה של נוירופתיה ולדרג את חומרתה, לצד בחינת קיומה של רטינופתיה סוכרתית, במרפאה. בנוסף, ישנו פוטנציאל אדיר לשימוש בשיטה זו כנקודת יעד להערכת טיפולים חדשים, הם מציעים.

לטענת החוקרים, ישנה בעיה לפיה כל תחום התמחות, ובמיוחד נוירולוגיה, מקובע במידת מה במנהגיו ומתקשה לראות מעבר לנוירופיזיולוגיה, ונוטה לשכוח כי הנוירופיזיולוגיה מודדת רק נזק לסיבי עצב גדולים המתרחש לאחר הנזק לסיבי העצב הקטנים, וכי אלו אחראיים למעשה לכ-10% מסיבי העצבים הפריפריים לכל היותר. כמו כן, קיימות לדבריהם סוגיות של אינטרסים עצמיים כאשר מוצגת טכניקה חדשה וחלופית, כגון מיקרוסקופיה קונפוקאלית של הקרנית במקרה זה.

מה שנדרש כעת, מוסיפים החוקרים, הינו לבסס את השימושיות של שיטה זו על ידי עריכת מחקרים לונגיטודינליים המשווים את השימוש בה למבחנים אחרים לנוירופתיה הנחשבים ל-Gold standard, כגון אלקטרופיזיולוגיה או ביופסיית עור.

מעוניין/ת לקיים דיון/לשאול בהקשר לסוכרת? בביה”ס לסוכרת תוכלו להכנס לפורום הדיונים ולברר סוגיות אקטואליות צוות המומחים של ביה”ס בראשותו של פרופ’ איתמר רז ישמחו לקיים עמכם דיון.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • ההשפעה של IOLs מסננות אור כחול על התפתחות אטרופיה מקולרית בחולי AMD נאווסקולרי, מאת פרופ' מרדכי רוזנר

    ההשפעה של IOLs מסננות אור כחול על התפתחות אטרופיה מקולרית בחולי AMD נאווסקולרי, מאת פרופ' מרדכי רוזנר

    אטרופיה מקולרית מחמת גיל (AMD) הינה הגורם המוביל לעיוורון בלתי הפיך לאחר גיל 65 שנים.  ב- AMD נאווסקולרי (nAMD) קיימת אטרופיה מקולרית נלווית המאופיינת בהתפתחות אזורים אטרופיים ששטחם גדל עם הזמן והם גורמים לסקוטומות ואיבוד ראייה כתוצאה מהמעורבות הפובאלית. מחקרים in vitro של תאי פיגמנט אפיתל של הרשתית (RPE) הראו שחשיפה לאור כחול גורמת להתחלת […]

  • נבוסים של הדמית בילדים, מאת פרופ' מרדכי רוזנר

    נבוסים של הדמית בילדים, מאת פרופ' מרדכי רוזנר

    חשוב לחקור התפתחות נבוסים בדמית (choroidal nevus) היות והם עלולים להתפתח למלנומה של הדמית. מקור המלנובלסטים ב- Neural crest והם נודדים לאורך הענף הראשון של העצב הקרניאלי הטריגמינלי, וחודרים לעין לאחר מכן לאורך העצבים הסיליאריים אל הדמית. נדידת המלנובלסטים הכורואידליים מהחלק האחורי קדימה תוך כדי השתנותם למלנוציטים, עשויה להשפיע על הפיזור של הנבוסים של הדמית. […]

  • מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מהערכת הקשר בין משך השינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית עולה כי הן משך שינה קצר משבע שעות והן משך שינה ארוך משמונה שעות מלווים בעליה משמעותית בסיכון למחלת הכליות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Kidney Journal. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי משך שינה ואיכותה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת כליות […]

  • חשיבות Asprosin בחולים עם סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (Diabetes Metab Syndr)

    חשיבות Asprosin בחולים עם סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (Diabetes Metab Syndr)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes & Metabolic Syndrome עולה כי רמות Asprosin  בדם גבוהות יותר משמעותית בחולים עם סוכרת מסוג 2, תסמונת מטבולית, או השמנת-יתר, בהשוואה לביקורות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Asprosin הינו מועמד אפשרי לשמש כטיפול בהפרעות מטבוליות ואנדוקריניות. מטרת הסקירה השיטתית ומטה-אנליזה זו הייתה לאסוף את העדויות בספרות הרפואית אודות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה