Endocrinology other

טיפול בלנטוס מעכב ייצור אנדוגני של גלוקוז (מתוך Diabetes Care)

טיפול ב-Insulin Glargine מביא לירידה ברמות הסוכר בדם ע”י עיכוב ייצור אנדוגני של גלוקוז, ללא השפעה רבה על סילוק גלוקוז, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם במהדורת 31 במרץ של Diabetes Care.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Insulin Glargine (לנטוס) משמש באופן נרחב, אך לא נערכו מחקרים רבים להערכת המאפיינים הפרמקוקינטיים ופרמקודינאמיים של הטיפול.

מדגם המחקר כלל 20 חולים שמנים, עם סוכרת מסוג 2. החוקרים בחנו את השפעת מנה-תגובה של מגוון מינוני Insulin Glargine, בטווח של עד 2.0 U/kg. כל מינון נבדק ב-12 חולים, עם מרווח של 6-8 שבועות בין הבדיקות. מתן Exenatide (ביאטה) נדחה ל-24 שעות לפני מתן Glargine Insulin; כל יתר התרופות ההיפוגליקמיות נדחו ל-60 שעות. החולים פנו למרכז המחקר, אכלו ארוחת ערב והלכו לישון, עם עירוי אינסולין במשך הלילה. בבוקר, החוקרים החלו בעירוי גלוקוז, נתנו לחולים טיפול תת-עורי בלנטוס והפסיקו את עירוי האינסולין.

המינון הנמוך ביותר של לנטוס (0.5 U/kg) הביא לרמות סוכר בדם של מתחת ל-110 מ”ג לד”ל ושמר על ערכים אלו למשך 18 שעות. מינונים גבוהים יותר (1.0, 1.5 ו-2.0 U/kg) שמרו על רמות סוכר בדם בטווח 102 מ”ג לד”ל ומטה למשך 24 שעות נמוך משמעותית מרמות הסוכר בדם בעקבות מתן פלסבו.

אף אחד מהמינונים שניתן לא הביא לפיק בולט בריכוז אינסולין, אך לנטוס עיכב משמעותית את השחרור של C-Peptide והביא לירידה ברמות גלוקגון בדם.

עם Euglycemic Clamp, שיעורי שיא עירויי גלוקוז היו גבוהים יותר משמעותית בעקבות מתן לנטוס, כאשר מינונים גבוהים יותר דרשו פיק גבוה יותר במטרה לשמור על רמות סוכר תקינות בדם.

דרגת דיכוי ייצור אנדוגני של גלוקוז הייתה גדולה יותר לאחר מינונים גבוהים יותר של לנטוס, בהשוואה למתן פלסבו או לנטוס במינון 0.5 U/kg, אך שיעורי היעלמות גלוקוז לא עלו משמעותית עם אף אחד ממינוני לנטוס.

העלאת מינוני לנטוס הביאה בנוסף לדיכוי מוגבר של NEFA (Non-Esterified Fatty Acid) ו-Beta-Hydroxybutyrate.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לזריקה תת-עורית בודדת של לנטוס משך פעולה של 24 שעות, לפחות. לנטוס מביא לירידה ברמות הסוכר בדם בעיקר עקב פעילות ספציפית לכבד (כלומר, עיכוב ייצור אנדוגני של גלוקוז), עם השפעה מינימאלית על סילוק גלוקוז.

החוקרים מציינים כי לא ניתן לקבוע אם גם למינונים חוזרים של לנטוס במינון 0.5 U/kg, הניתנים לאורך תקופה ארוכה יותר, משך פעולה ארוך יותר.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

מעוניין/ת לקיים דיון/לשאול בהקשר לסוכרת?  בביה”ס לסוכרת תוכלו להיכנס לפורום הדיונים ולברר סוגיות אקטואליות צוות המומחים של ביה”ס בראשותו של פרופ’ איתמר רז ישמחו לקיים עמכם דיון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה