Endocrinology other

התקרחות גברית בילדים ומתבגרים (מתוך British Journal of Dermatology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-23 במרץ 2010 ב- British Journal of Dermatology, עולה כי התקרחות גברית טיפוסית (Androgenetic alopecia) היא הסיבה השכיחה ביותר לנשירת שיער במתבגרים.

החוקרים כותבים כי התקרחות גברית טיפוסית עלולה להופיע גם בגיל מוקדם, ולכן קיימת חשיבות לכך שהרופאים יכירו את הבעיה, יאבחנו את המצב בצורה נכונה, ויהיו מודעים להשלכות הפסיכולוגיות האפשריות.

המחקר כלל 438 ילדים ומתבגרים שסבלו מנשירת שיער, והחוקרים מדווחים כי התקרחות גברית טיפוסית הייתה הסיבה השנייה בשכיחותה לנשירת שיער בכלל המשתתפים, והסיבה השכיחה לנשירת שיער במתבגרים (52 מ-123 המתבגרים שהשתתפו במחקר).

החוקרים מציינים כי התקרחות גברית טיפוסית נצפתה ב-57 משתתפים, מהם 38 בנים. 52 מהמשתתפים הללו היו בגיל ההתבגרות, ו-5 ילדים צעירים מגיל 12 שנים. ל-35 מהמשתתפים עם התקרחות גברית טיפוסית היה סיפור משפחתי של ההפרעה, כולל 29 משתתפים עם קרוב משפחה מדרגה ראשונה ו/או שנייה.

הביטוי השכיח ביותר בבנים היה הידלדלות השיער בקודקוד (vertex), עם מידה משתנה של הידלדלות שיער בי-טמפורלית. בשליש מהבנים נצפתה הידלדלות שיער דיפוזית או הידלדלות באזור הכתר (crown), הדומה יותר לדפוס איבוד השיער האופייני בבנות.

ב-3 מהבנים עם התקרחות גברית טיפוסית שכללה איבוד שיער בתבנית נשית, נמצאו רמות טסטוסטרון נמוכות המתאימות לרמות שלפני גיל ההתבגרות, ולכן כותבים החוקרים כי ייתכן ולאנדרוגנים ממקור אדרנלי היה תפקיד בהתפתחות ההפרעה. הם מציינים כי ב-9 בנות נצפו מאפיינים קליניים של היפראנדורגניזם ו/או היפראנדורגנמיה, וסביר כי הן סבלו מתסמונת השחלות הפוליציסטיות. כמו כן, ביופסיות מהקרקפת הדגימו מאפיינים טיפוסיים של התקרחות גברית טיפוסית ב-5 בנות ו-9 בנים.

6 מהבנות טופלו בתמיסת Minoxidil, והחוקרים מדווחים כי ב-4 מהן חלה התייצבות של איבוד השיער בתוך שנה מהטיפול. 2 מהבנות הפסיקו את הטיפול, אחת לאחר 5 חודשים בשל חוסר יעילות, והשנייה לאחר 3 שבועות בשל כאבי ראש ובחילה.

23 בנים טופלו בתמיסת Minoxidil, ו-18 מתוכם דיווחו על התייצבות של איבוד השיער ו/או שיער ראש מלא יותר. 6 בנים שטופלו ב-Finasteride דיווחו על עלייה בצפיפות השיער ללא התקדמות של נשירת השיער.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי במקרים של הופעה מוקדמת של התקרחות גברית טיפוסית יש לקבל אנמנזה מפורטת ולבצע בדיקה גופנית מדוקדקת. במקרים מסוימים מומלץ לבצע גם בירור מעבדתי, על מנת לשלול הפרעה במאזן ההורמונאלי. בשלב זה אין טיפול מאושר להתקרחות גברית טיפוסית בילדים או מתבגרים צעירים מגיל 18 שנים, אך החוקרים מציינים כי מתבגרים רבים הסובלים מההפרעה מטופלים בצורה בטוחה ב-Minoxidil.

Br J Dermatol 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • חשיבות Asprosin בחולים עם סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (Diabetes Metab Syndr)

    חשיבות Asprosin בחולים עם סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (Diabetes Metab Syndr)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes & Metabolic Syndrome עולה כי רמות Asprosin  בדם גבוהות יותר משמעותית בחולים עם סוכרת מסוג 2, תסמונת מטבולית, או השמנת-יתר, בהשוואה לביקורות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Asprosin הינו מועמד אפשרי לשמש כטיפול בהפרעות מטבוליות ואנדוקריניות. מטרת הסקירה השיטתית ומטה-אנליזה זו הייתה לאסוף את העדויות בספרות הרפואית אודות […]

  • עדויות חדשות תומכות ביעילות Nemolizumab לטיפול באטופיק דרמטיטיס (The Lancet)

    עדויות חדשות תומכות ביעילות Nemolizumab לטיפול באטופיק דרמטיטיס (The Lancet)

    במאמר שפורסם בכתב העת The Lancet מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Nemolizumab , אנטגוניסט לקולטן ל-IL-31, הינו טיפול נסבל היטב אשר הביא לשיפור בתהליכי דלקת וגרד בחולים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה. החוקרים השלימו שני מחקרים אקראיים, מבוקרי-פלסבו, כפלי-סמיות, לאורך 48 שבועות, מחקר ARCADIA 1  (941 חולים, 47% נשים) ומחקר ARCADIA 2 […]

  • עדויות חדשות תומכות בבטיחות ויעילות Cendakimab לטיפול באטופיק דרמטיטיס  (JAMA Dermatol)

    עדויות חדשות תומכות בבטיחות ויעילות Cendakimab לטיפול באטופיק דרמטיטיס  (JAMA Dermatol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology עולה כי Cendakimab מהווה טיפול יעיל ולרוב בטוח במבוגרים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה בינונית-עד-חמורה. החוקרים מסבירים כי Cendakimab הינו נוגדן חד-שבטי סלקטיבי, עם אפיניות גבוהה, הנקשר ל-Interleukin-13, ציטוקין מרכזי בתהליכי דלקת מסוג 2, אשר נקשר עם אטופיק דרמטיטיס. להערכת היעילות והבטיחות של Cendakimab בחולים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגה […]

  • רמות ויטמין D נמוכות עלולות להחמיר תסמיני גסטרופרזיס (Dig Dis Sci)

    רמות ויטמין D נמוכות עלולות להחמיר תסמיני גסטרופרזיס (Dig Dis Sci)

    בלמעלה ממחצית מהחולים עם תסמינים של גסטרופרזיס תועדו רמות נמוכות של ויטמין D, אשר נקשרו עם החמרה בבחילות, הקאות, והפרעה בתפקוד נוירו-מוסקולרי של הקיבה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Digestive Diseases and Sciences. במחקר התצפיתי בחנו החוקרים 513 חולים בגילאי 18 שנים ומעלה עם תסמיני גסטרופרזיס, אשר נכללו במאגר Gastroparesis Clinical Research Consortium. […]

  • היעילות והבטיחות של החלפת מעכב DPP-4 לטובת Semaglutide פומי בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetol Int)

    היעילות והבטיחות של החלפת מעכב DPP-4 לטובת Semaglutide פומי בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetol Int)

    במאמר שפורסם בכתב העת Diabetology International מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש מיפן, מהן עולה כי תתכן תועלת להחלפת מעכב DPP-4 לטובת Semaglutide פומי בחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא השיגו את יעדי איזון גליקמי או משקל הגוף. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעכבי DPP-4 מהווים את משפחת התרופות הפומיות הנפוצה ביותר לשימוש לטיפול בחולי […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה