Endocrinology other

השוואה בין Exenatide ובין Glibenclamide בחולים עם סוכרת (מתוך Diabetes Technology & Therapeutics)

מחקר UKPDS (United Kingdom Prospective Diabetes Study) הדגים את חשיבות איזון מטבולי מוקדם בטווח הארוך. פריצות דרך בהבנת טיפולים מבוססי-אינקרטינים סיפקו אפשרויות נוספות לטיפול בחולים עם סוכרת מסוג 2. ידוע על שני אינקרטינים, הידועים בשם GLP-1 (Glucagon-Like Peptide) ו-GIP (Glucose-dependent Insulinotropic Peptide).

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את השפעות Exenatide (ביאטה) בהשוואה ל-Glibenclamide (גלובן) על משקל הגוף, איזון רמות הסוכר, תפקוד תאי ביתא, תנגודת לאינסולין ומדדי דלקת בחולים עם סוכרת מסוג 2.

מדגם המחקר כלל 128 חולים עם סוכרת לא-מאוזנת, שטופלו במטפורמין וחולקו באקראי לטיפול ב- Exenatide במינון 5 מיקרוגרם, פעמיים ביום, או Glibenclamide במינון 2.5 מ”ג, שלוש פעמים ביום, עם העלאת המינון של Exenatide ל-10 מיקרוגרם, פעמיים ביום, והעלאת מינון Glibenclamide למינון של 5 מ”ג, שלוש פעמים ביום.

החוקרים עקבו אחר משקל הגוף, ערכי BMI, רמות HbA1c, רמות סוכר בדם בזמן צום (FPG Fasting Plasma Glucose), רמות סוכר בדם לאחר-ארוחה (PPG Postprandial Plasma Glucose), רמות אינסולין בדם בזמן צום (FPI Fasting Plasma Insulin), מדדי HOMA-IR (Homeostasis Model Assessment Insulin Resistance), מדדי HOMA-β (Homeostasis Model Assessment β-cell function), רמות פרו-אינסולין בדם (PPr Plasma Proinsulin), ויחס PPr/FPI, רמות Resistin, RBP-4 (Retinol-Binding Protein-4) ורמות hs-CRP (High-Sensitivity C-Reactive Protein) בתחילת המחקר ולאחר 3, 6, 9 ו-12 חודשים.

מהתוצאות עולה כי משקל הגוף וערכי BMI ירדו בעקבות טיפול ב- Exenatide, אך הטיפול ב-Glibenclamide לווה בעליה במשקל הגוף ובמדדי BMI. מבחינת מדדי HbA1c, FPG ו-PPG תועד שיפור דומה בשתי הקבוצות, בעוד שרמות FPI ירדו עם Exenatide ועלו עם Glibenclamide.  מדד HOMA-IR ירד ומדד HOMA-β עלה עם טיפול ב- Exenatide, אך לא עם Glibenclamide. בשתי הקבוצות דווח על ירידה במדדי PPr, אך רק בקרב חולים שטופלו ב-Glibenclamide תועדה ירידה ביחס PPr/FPI. רמות Resistin ו-RBP-4 ירדו עם Exenatide ועלו עם Glibenclamide. בקבוצת המטופלים ב- Exenatide תועדה ירידה ב-hs-CRP, אך לא תועד שינוי עם טיפול ב-Glibenclamide.

החוקרים מסכמים וכותבים כי Exenatide ו-Glibenclamide הביאו לשיפור דומה באיזון רמות הסוכר בדם, אך רק Exenatide הביא לשיפור בתנגודת לאינסולין ובתפקוד תאי-ביתא, לצד ירידה במשקל הגוף ובמדדי הדלקת.

Diabetes Technology & Therapeutics

לידיעה ב-NELM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה