Endocrinology other

הקשר בין תכולת המלח בתזונה ובין סרטן קיבה (מתוך American Journal of Clinical Nutrition)

מתוצאות מחקר חדש מדרום קוריאה, שכלל למעלה משני מיליון משתתפים, עולה כי דיאטה עתירת מלח עשויה להביא לעלייה של 10% בסיכון לסרטן קיבה.

החוקרים מצאו קשר חלש או חיובי בין העדפה למלח ובין סיכון מוגבר לסרטן קיבה.

למרות שהמנגנון בבסיס הקשר בין מלח ובין התפתחות סרטן קיבה עדיין אינו-ידוע, הסברה היא כי הגבלת צריכת המלח מסייעת במניעת סרטן קיבה. תוצאות המחקר פורסמו ב-American Journal of Clinical Nutrition.

החוקרים מסבירים כי סרטן קיבה היא אחת הממאירויות הנפוצות בעולם, אך לא בארה”ב, וזהו הסרטן הנפוץ ביותר בקוריאה. מחקרים העלו תוצאות סותרות בנוגע לשאלה אם תכולת המלח בדיאטה גורמת לסרטן קיבה, אם כי מרבית המחקרים הדגימו קשר בין השניים.

החוקרים העריכו את ההשפעה של העדפת מלח והקשר עם סרטן קיבה בלמעלה מ-2.2 מיליון מבוגרים בדרום-קוריאה, בגילאי 30-80 שנים. כולם מסרו מידע אודות הרגלי התזונה ואורח החיים, ועברו בדיקות רפואיות בין 1996 ו-1997.

מהנתונים ממאגר Korea Central Cancer Registry עולה כי במהלך שבע שנים, 9,620 גברים ו-2,773 נשים פיתחו סרטן קיבה. בקרב אלו שהעדיפו דיאטה מלוחה תועד סיכון גבוה ב-10% להתפתחות סרטן קיבה.

מומחים שלא לקחו חלק במחקר, מסרו כי למרות שהממצאים מקוריאה אינם חד-משמעיים, הם תומכים בקשר בין צריכת מלח ובין סרטן קיבה. הם מציינים כי יש חשיבות לאופן צריכת המלח. כדוגמא, הם מצטטים מחקר מיפן שמצא כי סודיום בצורת טבליות מלח מלווה בסיכון למחלות לב, אך לא למחלות ממאירות, בעוד שמאכלי ים, היו קשורים לסרטן אך לא למחלה קרדיווסקולארית.

המשמעות היא שבאזורים בהם מלח משמש לשימור מוצרי מזון, דוגמת מלפפונים חמצונים, קיים סיכון מוגבר. הקשר צפוי במדינות אסיאתיות ומזרח-אירופאיות, כולל רוסיה בפרט, בהן המלחה של המזון מהווה מרכיב עיקרי בתזונה.

המומחים מוסיפים כי אעפ”י שהיארעות סרטן קיבה בקוריאה גבוהה מזו שבארה”ב, היא מצויה בירידה, בעיקר בשל שינויים בדיאטה וכן בשיטות לשימור מזונות. ירידה דומה תועדה בארה”ב החל משנות השלושים של המאה העשרים.

Am J Clin Nutr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה