Endocrinology other

Ulipristal Acetate למניעת הריון עד 120 שעות לאחר קיום יחסי מין (מתוך Obstetrics & Gynecology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון פברואר 2010 של ה- Obstetrics & Gynecology, עולה כי Ulipristal Acetate הוא יעיל במניעת הריון עד 120 שעות מקיום יחסי המין.

החוקרים מציינים כי הנחיות ה-FDA הנוכחיות ממליצות על שימוש באמצעי חירום למניעת הריון עד 3 ימים מקיום יחסי המין. תוצאות המחקר מדגימות כי ייתכן וניתן להגדיל את חלון הזמן עד ל-5 ימים.

החוקרים העריכו את היעילות והבטיחות של Ulipristal Acetate כאמצעי חירום למניעת הריון בנשים לאחר 48-120 שעות מקיום יחסי מין לא מוגנים. ניתוח היעילות הראשוני כלל נתונים על 1,241 נשים, וניתוח הבטיחות כלל 1,533 טיפולים ב-1,449 נשים.

החוקרים מדווחים כי 693 מ-1,241 הנשים (55.6%) נטלו את התרופה 48-72 שעות לאחר קיום יחסי המין, ושאר הנשים נטלו את התרופה מאוחר יותר. הם מציינים כי 52.9% מהנשים קיימו יחסי מין לא מוגנים במהלך ימים 10-20 למחזור החודשי.

מתוצאות המחקר עולה כי אובחנו 29 הריונות במהלך תקופת המעקב, כולל 26 הריונות באוכלוסיית היעילות (2.1%). החוקרים מסבירים כי שיעור ההריונות הצפוי ללא שימוש באמצעי חירום למניעת הריון היה 5.5% (69 הריונות). בניתוח הבטיחות נצפה שיעור הריונות של 1.9% מבין 1,533 הטיפולים שניתנו, בהשוואה לשיעור הריונות צפוי של 5.7%. על סמך הערכות אלו כותבים החוקרים כי Ulipristal Acetate מנע 62.3% מההריונות הצפויים, ללא עדות לשינוי ביעילותו במהלך הזמן שחלף מקיום יחסי המין.

למעלה ממחצית ההריונות (14 מ-26) נוצרו כאשר יחסי המין הלא מוגנים התרחשו מחוץ ל”חלון הפוריות” המשוער (מיום 5- עד יום 1+ לביוץ).

בין תופעות הלוואי השכיחות שנצפו ניתן לציין כאב ראש, בחילה, כאב בטן, סחרחורת ועייפות, ומשתתפות המחקר לא פרשו בשל תופעות הלוואי.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי Ulipristal Acetate הוביל לעיכוב ביוץ טוב יותר מ-Levonorgestrel, בייחוד כאשר קיום יחסי המין הלא מוגנים התרחש בסמוך לביוץ הצפוי. הם מציינים כי Ulipristal Acetate נמצא כבר בשימוש באירופה, אך עם זאת מנהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA) לא צפוי לאשר את התרופה למכירה ללא מרשם רופא, בניגוד ל-Levonorgestrel.

החוקרים מסבירים כי אמצעי חירום למניעת הריון מעכבים ביוץ ובכך מונעים את ההריון, ולא מדובר ב”גלולת הפלה”. הם מדגישים כי אמצעי מניעה אלו יעילים יותר ככל שנלקחים מוקדם יותר, ולכן חשוב שהתרופות יהיו זמינות לנשים.

Obstet Gynecol 2010;115:257-263.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה