Endocrinology other

תרופות מסוימות עלולות להפריע למבחן דקסמתאזון-CRH בחולים עם חשד לתסמונת קושינג (מתוך Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון דצמבר 2009 של ה- Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, עולה כי תרופות שונות עלולות להפריע למבחן דקסמתאזון-CRH (Dex-CRH), המשמש להבחנה בין תסמונת קושינג ובין תסמונת פסאודו-קושינג.

החוקרים כותבים כי מבחן ה-Dex-CRH כולל מתן של דקסמתאזון במינון נמוך, ולאחריו מבחן גירוי corticotropin-releasing hormone (CRH). הם מסבירים כי האנזים CYP3A4 ממערכת הציטוכרום מעורב במטבוליזם של דקסמתאזון, ועל כן תרופות נוספות שעוברות מטבוליזם ע”י האנזים, עלולות להשפיע על המטבוליזם של דקסמתאזון ועל כן על תוצאות הבדיקה.

זהו מחקר רטרוספקטיבי, שמטרתו הייתה להעריך את הדיוק האבחנתי של מבחן Dex-CRH ולבחון את ההשפעה של שימוש מקביל בתרופות שונות על תוצאותיו. המחקר כלל 101 משתתפים שעברו 112 בדיקות Dex-CRH. החוקרים מציינים כי לכל המשתתפים היו מאפיינים קליניים וביוכימיים של רמות קורטיזול גבוהות, אך נדרשה בדיקה אבחנתית נוספת בשל היסטוריה של דיכאון או אלכוהוליזם, או רמות קורטיזול חופשי בשתן פי 1-3 מהגבול העליון של הנורמה ללא סימנים פיזיים אופייניים. החוקרים חילקו את המשתתפים ל-2 קבוצות: “Meds” ו-“No Meds“, על סמך השימוש בתרופות שעלולות להפריע לבדיקה, שכללו בעיקר תרופות מקבוצת הסטטינים, חסמי תעלת הסידן, selective serotonin reuptake inhibitors או serotonin-noradrenaline reuptake inhibitors.

מבחן ה-Dex-CRH כלל מתן 8 מנות של דקסמתאזון פומי במינון 0.5 מ”ג בכל 6 שעות, החל מהצהריים. יומיים אחר כך בשעה 8:00 קיבלו המשתתפים CRH תוך ורידי ממקור כבש במינון 1 מק”ג/ק”ג, ובוצעה מדידה של רמות קורטיזול וקורטיקוטרופין בזמן 0 ולאחר 15 דקות. לאחר הבירור התגלה כי 60 חולים סובלים מתסמונת קושינג ו-41 מתסמונת פסאודו-קושינג.

מתוצאות המחקר עולה כי עבור ערך סף קורטיזול של 1.4 מק”ג/ד”ל לאחר מתן CRH, סגוליות מבחן ה-Dex-CRH הייתה גבוהה יותר באופן מובהק בקבוצת ה-“No-Meds” בהשוואה לקבוצת ה-“Meds” (96% לעומת 70%, p=0.014), וכי בקבוצת ה-“No-Meds” נצפתה למבחן רגישות גבוהה יותר (85.7% לעומת 73.3%), אם כי ללא מובהקות סטטיסטית. בנוסף, בקבוצת ה-“No-Meds” נצפו למבחן סגוליות ורגישות גבוהות יותר כעבור 15 דקות (92.3% ו-93.1%, בהתאמה) לעומת קבוצת ה-“Meds“, אם כי ללא מובהקות סטטיסטית. החוקרים מציינים כי כאשר נעשה שימוש בערך סף קורטיזול של 1.8 מק”ג/ד”ל, הבדל הסגוליות בין הקבוצות התקרב להשגת למובהק סטטיסטית.

בקבוצת ה-“Meds“, סגוליות המבחן (עבור רמת קורטיזול נמוכה מ-1.4 מק”ג/ד”ל) לאחר 15 דקות ממתן CRH הייתה גבוהה יותר באופן מובהק בחולים שנטלו תרופה אחת בלבד, לעומת חולים שנטלו מספר תרופות (p<0.05).

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי תרופות שונות עלולות להשפיע על תוצאות מבחן ה-Dex-CRH בחולים עם רמות קורטיזול גבוהות. לפיכך הם ממליצים לרופאים המטפלים לשקול את הטיפול בתרופות אלו בחולים המועמדים לבדיקה, וכותבים כי דרושים מחקרים פרוספקטיביים על מנת להעמיק את ההבנה בנושא.

J Clin Endocrinol Metab 2009;94:4851-4859.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה