Endocrinology other

Clomiphene מומלץ כטיפול הבחירה באי-פוריות על רקע PCOS (מתוך N Engl J Med.)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון 8 בפברואר של The New England Journal of Medicine, עולה כי Clomiphene, ולא Metformin או שילוב של שתי התרופות, הוא טיפול הבחירה המומלץ כטיפול קו-ראשון באי-פוריות בנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS).

לדברי החוקרים, PCOS היא גורם שכיח לאי-פריון, Clomiphene ותרופות להגברת הרגישות לאינסולין, משמשים בנפרד או במשולב, בכדי לעורר השראת ביוץ, אך לא ידוע אם גישה אחת עדיפה על פני השניה.

במחקר השתתפו 626 נשים עקרות עם PCOS, שחולקו באקראי לטיפול ב-Clomiphene Citrate בשילוב עם פלסבו, טיפול ב-Metformin בשילוב עם פלסבו, או שילוב של Metformin עם Clomiphene, למשך חצי שנה. לאחר אישור הריון, הופסק הטיפול התרופתי, והחוקרים עקבו אחר הנשים עד הלידה.

שכיחות לידות-חי עמדה על 22.5% (47/209) במטופלות ב- Clomiphene, 7.2% (15/208) מהמטופלות ב-Metformin, ו-26.8% (56/209) מהנשים שקיבלו את הטיפול המשולב. שיעור ההריונות מרובי-עוברים (מבין כלל ההריונות) עמד על 6% עבור טיפול ב- Clomiphene, 0% עבור טיפול ב-Metformin ו-3.1% עבור הטיפול המשולב. החוקרים לא מצאו הבדלים בין הקבוצות מבחינת שיעור איבוד ההריונות בטרימסטר הראשון. עם זאת, שיעורי ההפריה בעקבות הביוץ היו נמוכים יותר, באופן משמעותי, במטופלות ב-Metformin (21.7%), בהשוואה לטיפול ב- Clomiphene (39.5%), או טיפול משולב (46%).

פרט לסיבוכי ההריון, שיעור תופעות הלוואי היה דומה בין הקבוצות. אולם, תופעות לוואי במערכת העיכול היו שכיחות יותר במטופלות ב-Metformin, בהשוואה לטיפול ב- Clomiphene, עם זאת, שיעור התסמינים הוזומוטורים ואובולטוריים היה נמוך יותר בקבוצה זו.

Clomiphene עדיף על Metformin בהשגת לידות-חי בנשים עם הפרעת פריון על רקע PCOS, אעפ”י שהריון מרובה עוברים הוא סיבוך של הטיפול.

מגבלות המחקר כוללות חוסר יכולת להתייחס למנגנונים בבסיס הטיפול ב- Clomiphene, בהשוואה ל-Metformin, העדר בדיקות אולטרה-סאונד רוטיניות למעקב אחר התפתחות הזקיקים, עוצמה בלתי-מספקת לזיהוי הבדלים בשיעור איבוד ההריונות בטרימסטר הראשון בין מטופלות ב- Clomiphene (22.6%) ומטופלות ב-Metformin (40%). כמו כן, החוקרים לא הצליחו להתייחס להשפעות המשך טיפול ב-Metformin לאורך ההריון, וטיפלו בנשים ב-Extended-Release Metformin, שעשוי להיות פחות יעיל, בהשוואה ל-Immediate Release Metformin, בנשים עם PCOS.

לסיכום, המחקר תומך בטיפול ב-Clomiphene Citrate בלבד, כטיפול הבחירה הראשון בנשים עם אי-פריון על רקע PCOS. החוקרים לא מצאו יתרון משמעותי בטיפול משולב ב-Clomiphene ו-Metformin, מבחינת שיעור לידות-חי. בנוסף, תוצאות המחקר מדגישות את מגבלות השימוש בביוץ כמדד לשיעור לידות חי במחקרי אי-פריון.

במאמר מערכת שהתייחס למחקר, השוו את תוצאות המחקר עם אלו של מחקרים קודמים, והדגישו מגבלות נוספות של המחקר. עם זאת, הכותבים מאמינים כי הממצאים משכנעים.

N Engl J Med. 2007;365:551-566, 622-624.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה