Endocrinology other

האם חומצות שומן טראנס מעלות את הסיכון להפרעות ביוץ? (Am J Clin Nutr.)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון ינואר של American Journal of Clinical Nutrition, עולה כי בנשים עם צריכה מוגברת של חומצות שומן מסוג טראנס, במקום פחמימות או שומן בלתי-רווי, קיים סיכון מוגבר להפרעות פריון על רקע הפרעות ביוץ (Ovulatory Infertility) . אקטיבציה תרופתית של PPAR-gamma (Peroxisome Proliferator-Activated Receptor Gamma), משפרת את מהלך הביוץ בנשים עם תסמונת השחלות הפוליציסטיות (PCOS), ושינויים ספציפיים בצריכת חומצות שומן עשויים להשפיע על פעילות PPAR-gamma.

החוקרים בחרו לבחון את ההשערה לפיה חומצות שומן טראנס בלתי-רוויות (Trans Unsaturated Fatty Acids TFA) מעלים את הסיכון להפרעות פריון על רקע הפרעות ביות, בעוד שחומצות שומן רב-בלתי-רוויות (PUFA Polyunsaturated Fatty Acid) מורידות את הסיכון.

החוקרים עקבו אחר 18,555 נשים נשואות, לפני מנפאוזה, ללא היסטוריה של הפרעות פריון, שניסו להרות או נכנסו להריון בין 1991 ו-1999. במהלך המעקב, החוקרים העריכו את התזונה בשתי נקודות זמן, באמצעות שאלונים מתאימים.

במהלך תקופת המעקב תועדו 438 מקרים של הפרעות פריון על רקע הפרעות ביוץ. מניתוח הממצאים עולה כי צריכת שומן כולל, כולסטרול, ומרבית סוגי חומצות השומן, אינם קשורים ב- Ovulatory Infertility. לאחר תיקנון לגורמי סיכון ידועים וחשודים, כל עליה של 2% בצריכת אנרגיה ממקור חומצות שומן טראנס בלתי-רוויות, לעומת פחמימות, לוותה בסיכון מוגבר של 73% להפרעות פריון על רקע הפרעת ביוץ (RR=1.73,  95% CI = 1.09-2.73).

צריכה של 2% מהאנרגיה מחומצות שומן טראנס בלתי-רוויות, במקום מחומצות שומן רב-בלתי-רוויות (n-6) לווה בעליה דומה בסיכון ל- Ovulatory Infertility (RR=1.79,  95% CI = 1.11-2.89), וצריכה של 2% מהאנרגיה מחומצות שומן טראנס בלתי-רוויות, במקום מ-Monounsaturated Fats, הביא לעליה של יותר מפי 2 בסיכון ל- Ovulatory Infertility (RR=2.31,  95% CI = 1.09-4.87).

החוקרים טוענים כי חומצות שומן טראנס בלתי-רוויות, עשויות להעלות את הסיכון ל- Ovulatory Infertility, כאשר מהוות מקור אנרגיה במקום פחמימות או חומצות שומן בלתי-רוויות, השכיחות בשמני ירקות. התוצאות לא השתנו בעקבות גיל הנשים, עבר מיילדותי, נטילת גלולות בעבר, עישון, BMI,  או משך המחזור החודשי, או נוכחות ביטויים קליניים לעודף אנדרוגנים.

מגבלות המחקר נובעות מכך שלא היה ידוע אם הנשים תיכננו להרות, הטיית בחירה אפשרית, מבנה מחקר תצפיתי עם האפשרות לערפלנים שאינם נמדדים, ועוצמה סטטיסטית מוגבלת לזיהוי קשר משמעותי בניתוח קטגוריאלי.

מאחר שמעולם לא דווח על קשרים אלו, יש לאשר את הממצאים במחקרים נוספים, עם עדיפות למחקרים פרוספקטיבים גדולים ומחקרים רנדומלים, עם זוגות המתכננים להרות. מאחר שהחלפת חומצות שומן טראנס בשמני ירקות צפוי להביא לירידה בסיכון למחלת לב קורונרית וסוכרת מסוג 2, יש לייעץ בהתאם לנשים המתכננות להרות, וכן המלצות אלו עשויות להוריד את הסיכון להפרעות פריון.

Am J Clin Nutr. 2007;85:231-237.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה