Endocrinology other

תזונה דלת שומן בגיל הרך משפרת תפקוד אנדותל בנערים בני 11 (מתוך Circulation)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת דצמבר של Circulation, עולה כי אימוץ של תזונה דלת שומן בתינוקות בני 7 חודשים קשורה עם שיפור של תפקוד האנדותל בילדים בני 11 שנה. האפקט יכול להיות מתווך על ידי ירידה בכולסטרול.

רכישת הרגלים תזונתיים בילדות המוקדמת המכוונים למניעת טרשת עורקים, מורידה את ריכוז הכולסטרול הכולל בסרום של הילדים, אך האפקט שלו על תפקוד האנדותל אינו ידוע. מחקר STRIP (Special Turku Coronary Risk Factor Intervention Project for Children) מדגים, שדיאטה הדלה בשומן רווי, אשר מותחלת בגיל הרך ומשולבת עם ייעוצים חוזרים בנוגע לתזונה וסגנון חיים, מורידים את ריכוז הכולסטרול בסרום בילדים, מבלי להשפיע בצורה בלתי רצויה על הגדילה או על ההתפתחות הנוירולוגית.

בין השנים 1990 ו-1992, 1062 תינוקות בריאים בני 7 חודשים חולקו רנדומאלית לקבוצת התערבות  (דיאטה דלה בשומן רווי) ולקבוצת ביקורת (תזונה לא מוגבלת). בגיל 11 שנה, 179 ילדים מקבוצת ההתערבות ו-190 ילדים מקבוצת הביקורת עברו בדיקת אולטרה סאונד ברזולוציה גבוהה על מנת למדוד את התגובות הוזו-דילטוריות התלויות אנדותל (מתווך זרם) ולא תלויות אנדותל (מתווך ניטרט) של העורק הברכיאלי.

בבנים, אך לא בבנות, האפקט של ההתערבות על תפקוד האנדותל היה משמעותי (P = .0034 מול P = .69). בבנים, תגובת ההרחבה התלוית אנדותל המקסימאלית הממוצעת הייתה 9.62% ± 3.53% בקבוצת ההתערבות ו-8.36% ± 3.85% בקבוצת הביקורת. עבור בנות, המספרים בהתאמה היו 8.84% ± 4.00% ו-8.44% ± 3.60%. ההתערבות לא השפיעה על הרחבה המתווכת ניטרט.

לאחר תקנון לרמות נוכחיות של כולסטרול כולל ורמות LDL כולסטרול בסרום, ההבדל בתפקוד האנדותל בבנים נשאר משמעותי. אך, הדבר הפך ללא משמעותי, לאחר תקנון עבור כולסטרול ממוצע הנמדד בילדים מתחת לגיל 3 (adjusted means-9.46%, רווח בר סמך 95% : 8.68% – 10.24% מול 8.54%, רווח בר סמך 95% : 7.75% – 9.32%, P = .11).

מגבלות המחקר כוללות איבוד מספר ניכר של ילדים בתקופת המעקב וביצוע של בדיקת אולטרה סאונד רק לתת קבוצה של המחקר ההתחלתי.

לסיכום, תזונה דלת שומן רווי המותחלת בגיל הרך ונשמרת במהלך העשור הראשון של החיים קשורה לתפקוד אנדותל משופר בבנים. האפקט מוסבר בחלקו על ידי ירידה המתווכת תזונה של ריכוז הכולסטרול בסרום.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה