Endocrinology other

לגברים הסובלים מדיכאון יש רמות נמוכות יותר של טוסטסטרון (מתוך Psychoneuroendocrinology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוקטובר של Psychoneuroendocrinology, עולה כי לגברים בגיל העמידה הסובלים מדיכאון יש רמות נמוכות יותר של טוסטסטרון ביו זמין ורמות של טסטסטרון כולל בסירקולציה בהשוואה לגברים ללא דיכאון.

מטרת המחקר הייתה להבהיר את תפקיד הורמוני הרבייה בהפרעות של מצבי רוח ולהגדיר את המצב ההורמונאלי הבסיסי של גבר מדוכא וגבר לא מדוכא.

כבר שנים רבות יש עניין בשאלה בנוגע לקשר של הורמוני הרבייה ודיכאון. יש היגיון לשאלה זו במובן שאיבוד הליבידו קשור לרמות נמוכות של טוסטסטרון, אך אין מספיק מחקר, שנעשה בתחום זה.

במחקר השתתפו 94 גברים, כאשר 44 מהם סבלו מדיכאון ולא קיבלו טיפול, הם היו בני 45 עד 60 והתאימו לקריטריונים של DMS-4 (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition). ה-DSM הגדיר קריטריונים לאפיזודה של דיכאון מג’ורי טיפוסי כחלק מהפרעה דיכאונית מג’ורית. 50 גברים נוספים היו נבדקי ביקורת ללא דיכאון.

המחקר לא כלל נבדקים, שהייתה להם הפרעה פסיכיאטרית או רפואית נוספת, שהייתה לא יציבה קלינית. נבדקים עם היסטוריה של תלות באלכוהול או בסמים או תרופות בחצי השנה האחרונה, כפי שהוגדר על פי ה-DSM-4 לא נכללו במחקר. בנוסף, נבדקים עם מחלה בבלוטת התריס, שאינה מתוקנת, כאלה שהשתמשו בתרופות פסיכוטרופיות אחרות או בצמחי מרפא, כגון יבלות יוחנן או נבדקים, שקיבלו טיפול אנטי פרכוסי ב-3 החודשים האחרונים גם לא נכללו במחקר. BMI  של הנבדקים נע בין 20 ל-29 kg למטר מרובע, אך מי שהיה במשקל עודף לא הוצא מהמחקר.

החוקרים מדדו TT (total testosterone) בסירקולציה ו-BT (bioavailable testosterone), שהוא המרכיב היותר פעיל פיזיולוגית של טוסטסטרון. החוקרים מצאו כי לגברים הסובלים מדיכאון יש רמות BT ממוצעות נמוכות יותר בהשוואה לגברים ללא דיכאון (3.51 nmol/L מול 4.69 nmol/L, P = .008). בנוסף, לגברים עם דיכאון היו רמות נמוכות יותר משמעותית של TT בהשוואה לנבדקי הביקורת (11.94 nmol/L מול 17.64 nmol/L, P < .001).

החוקרים מצאו בנוסף כך כי היפוגונדיזם ביוכימי (המוגדר כרמות BT של 2.4 nmol/L או פחות או רמות של TT של 12.14 nmol/L או פחות) היה יותר נפוץ בקרב נבדקים עם דיכאון בהשוואה לנבדקי הביקורת. ל-34% מהגברים המדוכאים ול-6% מנבדקים הביקורת מדדו רמות של BT של  2.4 nmol/L או פחות (P < .001). ל-61% מהגברים המדוכאים היו רמות של TT של 12.14 nmol/L או פחות בהשוואה ל-14% מנבדקי הביקורת עם רמות TT כאלה, גם הבדל זה היה משמעותי ב- P < .001.

רמה נמוכה של טוסטסטרון קשורה עם דיכאון, גם אם שולטים באפקטים של הגיל. הדבר תומך בטרנד הבא לידי ביטוי במחקר כיום, שיכול להיות יתרון בהוספת תחליף טוסטסטרון בטיפול בדיכאון, בעיקר אם הנבדק מדווח עם ליבידו נמוך.

ד”ר מרק ברבר, מרצה במחלקה לפסיכיאטריה באוניברסיטת טורנטו אומר כי התוצאות מראות על קשר בין רמות נמוכות של ההורמון ודיכאון, אך עדיין מוקדם לתמוך בטיפול הורמונאלי בדרך של תחליף של טוסטסטרון בגברים אלה.

מדובר בקשר, אך זה לא אומר שחולים צריכים להיות על טוסטסטרון. הצעד הבא במחקר יהיה לבדוק אם טיפול בגברים מדוכאים בטוסטסטרון הופך אותם לפחות מדוכאים, שזהו דבר שהמחקר הנוכחי לא בדק. בנוסף, הממצא של רמה נמוכה של BT לא מבהירה אם הרמה נמוכה של טוסטסטרון גורמת לדיכאון או שהיא תוצאה של הדיכאון, בהתחשב בעובדה, שדיכאון יכול לגרום לשינויים בדרך, שבה הורמונים מעובדים בגוף.

מחקרים בעתיד יגייסו גברים מדוכאים עם רמות נמוכות של BT. נבדקים אלה יעברו טפול בטוסטסטרון או בפלצבו ויעקבו אחריהם לתקופה של לפחות חודשיים על מנת להעריך אם יש הבדל בדיכאון שלהם מנקודת ההתחלה.

לסיכום, ישנם רופאים המפחדים לתת תחליף של טוסטסטרון בגלל הסיכון הפוטנציאלי לערמונית, בעיקר בגברים מבוגרים. אם הולכים על פי האמרה, שקודם לא עושים נזק לנבדקים, אנו רוצים לדעת שתחליף של טוסטסטרון יותר יעיל מפלצבו.

Psychoneuroendocrinol. 2006;31(9):1029-1035

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מה בין משך שינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית? (Clin Kidney J)

    מהערכת הקשר בין משך השינה ובין הסיכון למחלת כליות כרונית עולה כי הן משך שינה קצר משבע שעות והן משך שינה ארוך משמונה שעות מלווים בעליה משמעותית בסיכון למחלת הכליות, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Clinical Kidney Journal. מהנתונים בספרות הרפואית עולה כי משך שינה ואיכותה עשויים להשפיע על הסיכון למחלת כליות […]

  • חשיבות Asprosin בחולים עם סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (Diabetes Metab Syndr)

    חשיבות Asprosin בחולים עם סוכרת מסוג 2 ותסמונת מטבולית (Diabetes Metab Syndr)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Diabetes & Metabolic Syndrome עולה כי רמות Asprosin  בדם גבוהות יותר משמעותית בחולים עם סוכרת מסוג 2, תסמונת מטבולית, או השמנת-יתר, בהשוואה לביקורות. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Asprosin הינו מועמד אפשרי לשמש כטיפול בהפרעות מטבוליות ואנדוקריניות. מטרת הסקירה השיטתית ומטה-אנליזה זו הייתה לאסוף את העדויות בספרות הרפואית אודות […]

  • האם מחלת צליאק מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר לידה? (Front Psychiatry)

    האם מחלת צליאק מלווה בסיכון מוגבר לדיכאון לאחר לידה? (Front Psychiatry)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Psychiatry עולה קשר בין מחלת צליאק ובין סיכון מוגבר להתפתחות דיכאון לאחר לידה, כאשר בחולים עם שינויים גנטיים שנקשרו עם מחלת צליאק לוו בסיכון מוגבר להתפתחות דיכאון לאחר לידה. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון קשר סיבתי אפשרי בין מחלת צליאק ובין דיכאון לאחר לידה באמצעות ניתוח רנדומיזציה […]

  • ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן מלווים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Am J Ophthalmol)

    במדגם גדול של חולים עם תסמונת מרפאן (Marfan Syndrome), נוכחות ביטויים עיניים של המחלה מלווה בסיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Ophthalmology. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את הקשר בין ביטויים עיניים של תסמונת מרפאן ובין הסיכון לסיבוכים קרדיווסקולאריים. החוקרים השלימו מחקר עוקבה רטרוספקטיבי […]

  • האם טיפול בדיכאון עשוי להפחית רעילות משנית לכימותרפיה בקשישים? (Cancer)

    האם טיפול בדיכאון עשוי להפחית רעילות משנית לכימותרפיה בקשישים? (Cancer)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cancer עולה כי תסמיני דיכאון משמעותיים מלווים בסיכון מוגבר לרעילות חמורה משנית לטיפול כימותרפי בקשישים עם מחלה ממארת, כאשר התערבות בעקבות הערכה גריאטרית עשויה להפחית את הסיכון הנ”ל. החוקרים השלימו ניתוח משני של מחקר אקראי ומבוקר להערכת התערבויות בעקבות הערכה גריאטרית לעומת טיפול סטנדרטי להפחתת רעילות בדרגה 3 משנית לטיפול […]

  • חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    חרדה מלווה בסיכון גבוה פי שלוש לדמנציה (J Am Geriatrics Soc)

    במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the American Geriatrics Society מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי הן חרדה כרונית והן הופעה חדשה של חרדה מלוות בסיכון מוגבר פי שלוש להופעת דמנציה בגיל מבוגר יותר. מדגם המחקר כלל 2,132 משתתפים בגילאי 55-85 שנים (גיל ממוצע של 76 שנים, 53% נשים) שגויסו ממחקר Hunter […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה