Endocrinology other

השפעות תוספי סידן על צפיפות העצם בילדים בריאים

תוספי סידן הם בעלי השפעה נמוכה בלבד על צפיפות העצם בילדים בריאים, כך עולה ממטה-אנליזה שפורסמה לאחרונה.

מטרת המחקר הייתה להעריך את יעילותם של תוספי סידן בשיפור צפיפות המינרלים בעצם בילדים בריאים, וכן לבדוק האם האפקט נשמר לאחר הפסקת הצריכה של התוסף.

המטה-אנליזה כללה 19 מחקרים, וסה”כ 2,859 ילדים. המחקרים היו אקראיים ומבוקרים. הם נמשכו שלושה חודשים לפחות, וכללו את תוצאות המדידות בעצם לאחר שישה חודשים ומעלה של מעקב. שני חוקרים נפרדים אספו את המידע מידע ובצעו העריכו איכות. המטה-אנליזה השתמשה בעיקר במודלים מוכנים של השפעות עם תוצאות שניתנו כשינויי ממוצע מתוקננים.

תוצאות המחקר הראו, כי לתוספי הסידן לא הייתה השפעה על צפיפות העצם בצוואר הפמור או בעמוד השדרה המותני. עם זאת, נצפתה השפעה קטנה על תכולת המינרלים הכללית בעצמות (הבדל ממוצע מתוקנן של 0.14, רווח בר-סמך 95% של 0.01-0.27) ועל צפיפות העצם בגפה עליונה (0.14, 0.04-0.24). השפעה זו נשמרה גם לאחר הפסקת מתן תוסף הסידן בגפה עליונה בלבד (0.14, 0.01-0.28). לא הייתה עדות לכך שמין, צריכה בסיסית של סידן, שלב ההתבגרות המינית, מוצא או רמת פעילות גופנית משפיעים על האפקט.

לסיכום, ההשפעה של תוספי הסידן על צפיפות העצם בגפה עליונה היא כה מועטה, כך שהיא חסרת חשיבות קלינית. סביר להניח, שהיא לא תפחית את הסיכון לשברים בילדות או בהמשך החיים.

BMJ, doi:10.1136/bmj.38950.561400.55

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה