Endocrinology other

חסר של ויטמין K כגורם סיכון לאוסטאופורוזיס

מחקר חדש מצביע על כך, שפגם בתפקוד של ויטמין K יכול לפגוע בבריאות העצם ולתרום להתפתחות אוסטאופורוזיס. המחקר מצא שאחת התופעות המוקדמות של ירידה ברמת אסטרוגן הוא פגיעה בתפקוד ויטמין K בעצם, אפילו לפני כל איבוד עצם, שיכול להיות מיוחס למנופאוזה, שיכול להימדד.

לדברי החוקרים, תוצאות המחקר שלהם מצביעות על כך, שרמות מקובלות של ויטמין K בנשים בריאות, לא מספיקות בכדי לשמור על בריאות העצם במהלך מנופאוזה.

ויטמין K הכרחי להפיכת חלבון עצם בשם אוסטאוקלצין למתפקד בצורה מלאה. חלבון זה הוא חלק ממבנה העצם כשהוא carboxylated (מודיפיקציה כימית של החלבון שמשנה את צורתו והופכת את קשירתו לסידן לקלה יותר) בנוכחות רמה מספקת של ויטמין K. עם רמה מתאימה של ויטמין K, חלבון זה יכול להיקשר לסידן בסביבת העצם, כמו דבק.

במחקר השתתפו נבדקים, ש-80% מהם היו לבנים והשאר שחורים, היספנים ואסייתים. כולן היו נשים בריאות בגיל העמידה או נשים צעירות. המחקר כלל בדיקות דם, ראיונות לקביעת הרגלי תזונה, חישוב BMI, מדידת צפיפות מינרל העצם של עמוד השדרה הלומברי וירך לא דומיננטית. (אם הנבדקת הייתה בעלת יד ימין דומיננטית, אזי הירך השמאלית הייתה נבדקת).

בעוד שהמקור של ויטמין K הוא מירקות ירוקים, עלים ירוקים ושמני ירקות, רוב האנשים לא צורכים רמות ויטמין K על בסיס קבוע, שמספיקות לקדם את בריאות העצם. מולטי ויטמינים מועטים מכילים ויטמין K, ואלה שכן מכילים, מכילים כמות מעטה מדי. כל מי ששוקל לקחת תוספים של ויטמין K צריך להתייעץ עם הרופא שלו קודם לכן היות ולמי שלוקח מדללי דם, למשל, אסור לקחת תוספים אלו.

אז מה הנשים צריכות לעשות? החוקרים ממליצים על חזרה ליסודות. במנופאוזה מוקדמת, להעלות את הצריכה של ירקות ירוקים על בסיס יומי. בנשים בבגרות מוקדמת, פעילות גופנית נושאת משקל הכרחית, כי החוקרים גם ראו צפיפות עצם ירודה בירך של נשים פרה- מנופאוזליות בשנות ה-40 המאוחרות שלהן, לפני התחלת המנופאוזה.

גורמים רבים תורמים להתפתחות אוסטאופורוזיס וסיכון לשברים. חלק מהמאמץ של מחקר זה היה לבדוק את ויטמין K כפקטור תזונתי, שיכול לשחק תפקיד בבריאות העצם בקבוצת נשים המוגדרות היטב עבור הויטמינים שהן צורכות בתזונה, מצב הפוריות שלהן וגילן.

לסיכום, יש חשיבות במחקר, שיבדוק אם תחליף של ויטמין K בפוסט מנופאוזה מוקדמת יהווה יתרון לנשים הדואגות לסיכון העתידי שלהן לשבר.

לידיעה ב-Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה