Endocrinology other

סוכרת סוג 2 מעלה את הסיכון לאדנומה ולסרטן קולורקטלי (מתוך American Journal of Gastroenterology)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אוגוסט של American Journal of Gastroenterology, עולה כי סוכרת סוג 2 קשורה עם שכיחות גבוהה יותר של סרטן קולורקטלי בעיקר בקרב גברים. במחקר שני נמצא כי לנשים עם סוכרת סוג 2 יש שיעורים יותר גבוהים של אדנומות קולורקטליות.

מחקרים רבים, שחקרו את הקשר בין סוכרת וסרטן קולורקטלי הניבו תוצאות סותרות. השונות של התוצאות מיוחסות לחוסר בשיטות, כגון אפיון לא מלא של מצב הסוכרת, לאוכלוסיות ביקורת המוגדרות בצורה משתנה ולכשלון להעריך ערפלנים פוטנציאלים או להבדיל בין מיקומי הגידולים.

בכדי להימנע ממלכודות אלה, החוקרים העריכו מידע מפרויקט Rochester Epidemiology, שכלל מידע רפואי בנוגע לכ-86,000 נבדקים. החוקרים ניתחו את הקשר בין סוכרת סוג 2, שאובחנה בין השנים 1970 ועד ל-1994, להיארעות של סרטן קולורקטלי במהלך 1999.

סך הכל נמצאו 1975 נבדקים עם סוכרת ו-51 מקרים של סרטן קולורקטלי. לאחר תקנון לגיל ולתקופה קלנדרית, ה-SIR (standardized incidence ratio) היה 1.39, אך הקשר היה משמעותי סטטיסטית רק בקרב גברים (SIR= 1.67).

בגלל שהקשר היה משמעותי עבור סוכרתיים, שהיו מעשנים בהווה או בעבר, החוקרים הציעו שהנטייה הגבוהה יותר של גברים לעשן יכולה להשפיע על ההבדל בסיכון. בנוסף, יש להדגיש את החשיבות של סיקור לסרטן קולורקטלי והפסקת עישון בקרב חולי סוכרת סוג 2.

במחקר שני, צוין כי למרות הקשר המתועד בין סוכרת סוג 2 וסרטן קולורקטלי, לא נמצאה עדות לקשר בין סוכרת ואדנומות קולורקטליות.

בכדי לחקור סוגיה זו החוקרים השוו את הסיכון לאדנומה קולורקטלית בין 100 נשים פוסט מנופאוזליות עם סוכרת סוג 2 ו-500 נבדקי ביקורת בריאים.

לסוכרת היה יותר אדנומות (37% מול 24%) ויותר אדנומות מתקדמות (14% מול 6%) בהשוואה לקבוצת הביקורת. הסיכון שולש כשהשוו סוכרתיים שמנים עם נבדקי ביקורת לא שמנים.

לאחר תקנון לגיל, גזע, סוכרת, יתר לחץ דם, היפר כולסטרולמיה, BMI ושימוש ב-NSAIDS הסיכונים של אדנומות קולורקטליות ושל אדנומות מתקדמות כמעט והוכפל בקרב סוכרתיים.

שתי קבוצות החוקרים דיווחו כי גידולים פרוקסימליים היו יותר שכיחים לעומת גידולים דיסטליים בקרב חולי סוכרת.

לסיכום, החוקרים ממליצים על הכללה של סוכרת כגורם סיכון בהנחיות הסיקור של סרטן קולורקטלי בעתיד.

Am J Gastroenterol 2006;101:1866-1879

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה