Endocrinology other

האם צריכה גדולה של omega-3 PUFAs יכולה להוריד את הסיכון ל-ALS ? (מתוך Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry)

מחקר חדש, שפורסם במהדורת אפריל של Journal of Neurology, Neurosurgery, and Psychiatry, מצא שתזונה עם רמה גבוהה של ויטמין E ו- omega-3 PUFAs(omega-3 polyunsaturated fatty acids) מורידה את הסיכון ל-ALS (amyotrophic lateral sclerosis).

למרות מספר מחקרים, שחוקרים חשיפות סביבתיות והקשר שלהן ל-ALS, גיל, מין ועישון הם לא גורמי הסיכון היחידים. מספר תהליכים פתולוגיים יכולים לתרום למוות נוירון מוטורי ב-ALS במודל הכולל עקה חימצונית, פגיעה בתפקוד מיטוכונרדיה, בעיה בקיפול חלבונים, “חניקה” אקסונלית, אפופטוזיס, דלקת, אקסוטוקסיסיות של גלוטמט ופגמים בביולוגית נוירוטרופין. נוטריאנטים הם פקטורים, שיכולים להשפיע על תהליכים אלה ולכן גם על הסיכון להתפתחות ALS או לביטוי הקליני שלה.

במהלך 2001-2002, הופנו 132 חולים למרפאה עם אבחנת ALS מוגדרת, אפשרית או סבירה על פי קריטריוני El Escorial, אך ללא היסטוריה משפחתית של ALS. הם נרשמו למחקר מקרה ביקורת והותאמו ל-220 משתתפי ביקורת בריאים. כל המשתתפים מילאו שאלון תדירות מזון, ובוצע ניתוח multivariate logistic regression עם תקנון לערפלנים, כולל מין, גיל, רמת השכלה, צריכה קלוריות, אינדקס מסת גוף ועישון.

צריכה גבוהה של PUFA וויטמין E נקשרה עם סיכון מופחת להתפתחות ALS (PUFA : OR, 0.4, רווח בר סמך CI 95%, 0.2-0.7, P = .001, ויטמין E : OR, 0.4, CI 95%, 0.2-0.7, P = .001). PUFA וויטמין E פועלים סינרגסטית. באנליזה משולבת, ה-OR עבור ויטמין E ירד עוד יותר מ-0.67 ל-0.37 (P = .02) ו-PUFA מ-0.60 ל-0.26 (P = .005) עם אינטרקציה משמעותית (P = .03). צריכת lycopene, flavonols, ויטמין C, ויטמין B2, גלוטמט, סידן או phytoestrogens לא השפיעה על הסיכון להתפתחות ALS.

צריכה גבוהה של PUFA וויטמין E נקשרה עם ירידה של 50-60% בסיכון להתפתחות ALS, ונוטריאנטים אלה נמצאו כפועלים סינרגיסטית. ויטמין E יכול לפעול ישירות להורדת הסיכון להתפתחות ALS כמעכב ידוע של פרוקסידציית שומנים, אך הוא יכול גם לפעול ישירות דרך עיכוב פרוקסידציה של PUFA.

מגבלות המחקר כוללות השפעה אפשרית של התאמת יתר של קבוצת הביקורת והטיית זיכרון.

מחקר זה לקח בחשבון את ההשפעה האפשרית של מחלה פרה קלינית בהערכת צריכה התזונה, ותקנון לערפלנים חשובים כולל צריכת קלוריות כוללת, על פי שיטת residual.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה