Endocrinology other

האם ויטמינים C ו-E לא מונעים רעלת הריון או סיבוכים פרי נטליים בנשים עם בעיות פוריות ? (מתוך The New England Journal of Medicine)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת אפריל של The New England Journal of Medicine, עולה כי תוספת של ויטמינים C ו-E במהלך ההיריון לא מורידה את הסיכון לרעלת היריון או לסיבוכי היולדת או היילוד בנשים עם בעיות פוריות.

בעבר הציעו שתוספת של ויטמינים אנטי אוקסידנטים מורידה את הסיכון לרעלת היריון וסיבוכים פרי נטליים, אך האפקטים של מתן ויטמינים אלה אינה וודאית עדיין. יש מידע מוגבל בנוגע לאפקטים של אנטי אוקסידנטים על תופעות בריאותיות רציניות בתינוקות ועל אם יש יתרונות ללא תלות בהורדת רעלת ההיריון. היו קריאות למחקרים רנדומלים באוכלוסיות בעלות סיכון שונה לרעלת היריון על מנת להעריך את היעילות והבטיחות של תוספת של אנטי אוקסידנטים.

במחקר ACTS (Australian Collaborative Trial of Supplements) השתתפו 1877 נשים עם בעיות פוריות  בין השבועות 14-22 של הפריה. הן חולקו רנדומלית לקבלת תוספת יומית של 1000 mg של ויטמין C ו-400 יחידות של ויטמין E או פלצבו עד ללידה. המשתנים, שנבדקו היו רעלת היריון, מוות או תופעות רציניות בתינוקות ומשקל תינוק בלידה מתחת ל-10% מהמשקל הממוצע לגיל ההפריה.

מאפיינים בסיסיים של קבוצת הויטמינים וקבוצת הפלצבו היו דומים. לא היו הבדלים משמעותיים בין קבוצת הויטמינים והפלצבו בסיכון לרעלת היריון (6.0% מול 5.0%, RR – 1.2, רווח בר סמך 95% – 0.82 – 1.75), בסיכון למוות או לתופעות רציניות בתינוק (9.5% מול 12.1%, RR 0.79, רווח בר סמך 95% – 0.61 – 1.02) או בפרופורציה של נשים, שילדו תינוק עם משקל תינוק בלידה מתחת ל- 10% מהמשקל הממוצע לגיל ההפריה (8.7% מול 9.9%, RR 0.87, רווח בר סמך 95% – 0.66 – 1.16).

תוספת של ויטמינים C ו-E במהלך ההיריון לא מורידה את הסיכון לרעלת היריון בנשים עם בעיות פוריות, את הסיכון להגבלה בגדילה תוך רחמית או את הסיכון למוות או לתופעות רציניות אחרות בתינוקות. ממצא זה עומד בניגוד לממצאים במחקר מוקדם יותר המראה שלתוספת של ויטמין C ו-E יש יתרון בנשים בסיכון גבוה לרעלת היריון.

ממצאי המחקר לא תומכים במתן תוספת רוטינית של ויטמינים C ו-E במהלך ההיריון על מנת למנוע רעלת היריון או תופעות פרי נטליות לא רצויות אחרות בנשים עם בעיות פוריות.

מאמר מערכת נלווה הוסיף כי למחקר יש כוח לאבחן רק ירידה של 50% או יותר בסיכון לרעלת היריון ולכן לא ניתן לשלול אפשרות של יתרון קטן יותר בנשים אלה. תופעות לא רצויות מסוימות בקרב האימהות היו יותר נפוצות בקבוצת הויטמינים בהשוואה לקבוצת הפלצבו, אך היה ניתן להסביר ממצאים אלה על ידי מקריות בלבד.

The MaternalFetal Medicine Units Network  של המוסד הלאומי שלבריאות הילד והתפתחות האדם, עורך בתקופה זו מחקר בארצות הברית של תוספת ויטמינים C ו-E למניעת רעלת היריון בהשתתפות 10,000 נשים בסיכון נמוך. הועדה המנטרת מחקר זה החליטה להמשיך את המחקר ללא שינויים לאחר בדיקת התוצאות, עד שמידע נוסף יהיה זמין. בהינתן מידע מוגבל על היתרון והפוטנציאל לנזק, טיפול של תוספת בויטמינים C ו-E למניעת רעלת היריון צריך להיות מוגבל לנשים הנרשמות למחקרים רנדומלים ולא להינתן כחלק מרפואה רוטינית.

N Engl J Med. 2006;354:1796-1806, 1841-1843

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה