Endocrinology other

האם רמת גלוקוז בדם לאחר ארוחה מנבאת אירועים קרדיווסקולרים? (מתוך The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism)

ממחקר, שפורסם במהדורת מארס של The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, עולה כי רמת גלוקוז בדם לאחר ארוחה מנבאת טוב יותר אירועים קרדיווסקולרים מאשר רמת גלוקוז בדם בצום בקרב חולי סוכרת סוג 2.

בחולי סוכרת סוג 2 לא רק רמת גלוקוז בדם בצום ו- glycated hemoglobin, אלא גם רמת גלוקוז בדם לאחר ארוחה צריכה להימדד ולהילקח בחשבון בתכנון הטיפול.

במחקר השתתפו 284 גברים ו-245 נשים. המחקר בדק האם רמת גלוקוז בדם לאחר ארוחת בוקר או לאחר ארוחת צהרים, מנבאת אירועים קרדיווסקולרים טוב יותר מאשר מדידת רמת גלוקוז בדם בצום, ומה הקשר בין רמת הגלוקוז ואירועים קרדיווסקולרים.

רמת הגלוקוז בדם לאחר ארוחת הצהרים הייתה גבוהה יותר מאשר רמת הגלוקוז בדם לאחר ארוחת בוקר בקרב גברים ונשים. ההבדלים היו גדולים יותר בחולים עם אירועים קרדיווסקולרים.

בגברים, נראתה עליה משמעותית בסיכון לאירועים קרדיווסקולרים רק עבור עליה ברמות גלוקוז בדם לאחר ארוחת צהרים. בקרב הנשים, מספר רמות גלוקוז בדם (רמת גלוקוז בדם בצום, רמת גלוקוז בדם לאחר ארוחת צהרים ורמת גלוקוז בדם לפני ארוחת ערב) היו קשורות משמעותית עם הסיכון לאירועים קרדיווסקולרים.

למרות זאת, רק רמת גלוקוז בדם לאחר ארוחת צהרים נשארה הפרדיקטור המשמעותי במודל, שכולל את כל ערכי גלוקוז בדם.

יחס הסכנה (hazard ratio) לרמת גלוקוז בדם לאחר ארוחת צהרים היה גדול משמעותית בקרב הנשים (5.54) מאשר בגברים (2.12).

לדברי החוקרים, העריכו במחקר זה סדרות של חולים לאחר מעקב של עשר שנים, בכדי להבהיר אם ההשפעה של גלוקוז בדם לאחר ארוחה על אירועים קרדיווסקולרים עדיין ניכרת לאחר מעקב ארוך שכזה.

המשמעות של גלוקוז בדם לאחר ארוחה בקליניקה נמצאת בוויכוח אינטנסיבי מאוד. המחקר הנ”ל תומך במסקנה, שיש להתחשב במדד זה בחולי סוכרת סוג 2, היות ומדד זה משחק תפקיד מנבא רלוונטי באירועים קרדיווסקולרים, בעיקר בנשים.

J Clin Endocrinol Metab 2006;91:813-819

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה