Endocrinology other

האם השמנת יתר מעלה את הסיכון לסרטן כליות? (מתוך International Journal of Cancer)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בגליון הראשון לחודש מרץ של International Journal of Cancer, עולה כי השמנת-יתר מעלה את הסיכון ל-Renal Cell Cancer (RCC) בנשים, בלא קשר לתבנית פיזור השומן. לעומת זאת, היקף ירך קטן קשור בסיכון מוגבר ל-RCC.

מחקרים קודמים קשרו בין השמנת-יתר ו-RCC, אך רק מעטים דיווחו על השמנת-יתר מרכזית לעומת השמנת-יתר פריפרית. ההשערה היתה כי היקף מותניים, כמרקר להשמנת-יתר מרכזית, עשוי להיות קשור יותר ממשקל הגוף בשכיחות המחלה, כמרקר להשמנת-יתר.

החוקרים בדקו את הקשר בין פיזור השומן בגוף ובין הסיכון ל-RCC בקרב 348,550 גברים ונשים במחקר EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition). במהלך 6 שנות המעקב, נרשמו 287 מקרים של RCC.

בנשים, כל המדדים להשמנת-יתר, כולל משקל גוף, BMI, היקף מותניים וירך, היו קשורים בסיכון מוגבר ל-RCC. לנשים בחמישיון העליון במשקל הגוף ו-BMI היה סיכון גדול כמעט פי 2 ל-RCC, בהשוואה לנשים בחמישיון התחתון.

נמצא קשר משמעותי בין היקף המותניים והירך ובין סיכון מוגבר ל-RCC, אך הקשר, אך הקשרים לא היו משמעותיים לאחר תיקנון למשקל גוף, עובדה המעידה כי פיזור השומן אינו מנבא את הסיכון ל-RCC בנשים מעבר להשמנת יתר בכלליות.

בניגוד לכך, בגברים, לא נמצא קשר משמעותי בין משקל, BMI או היקף מותניים ובין סיכון ל-RCC, אך נמצא קשר הפוך בין היקף ירך ובין הסיכון ל-RCC.

החוקרים מאמינים כי ההגנה מפני RCC הקשורה בהיקף ירך גדול יותר בגברים, עשויה לשקף מסת שריר גדולה יותר וכתוצאה מכך רגישות מוגברת לאינסולין, או מאגרי שומן תת-עוריים גדולים יותר בחלק גוף תחתון, המגנים על הכבד מעומס חומצות שומן.

קיימים מספר מנגנונים בבסיס הקשר בין השמנת-יתר ובין סיכון מוגבר ל-RCC. השמנת-יתר מעלה את רמות אינסולין ו-Insulin-Like Growth Factor 1, שידועים בשל האפקט הקרצינוגני שלהם. השמנת-יתר קשורה גם ביל”ד וסכרת, שני גורמי סיכון ל-RCC.

ייתכן שהשכיחות העולה של השמנת-יתר אחראית בחלקה לעליה בשכיחות RCC. תוצאות המחקר תומכות במאמצים המכוונים להורדת שכיחות השמנת-יתר במטרה למנוע RCC, בנוסף למחלות כרוניות אחרות.

Int J Cancer 2006;118:728-738.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה